Hallo allemaal,
Afgelopen seizoen zag mijn substraat voor de bomen er als volgt uit: groot deel Terramol/FB/Belmondo Basic + klein deel cocopeat + klein deel vermiculiet. Uiteraard leert men al doende en ben ik er voor mezelf uit dat ik de cocopeat en vermiculiet achterwege wil laten in de toekomst. De vermiculiet blijft te nat (had achteraf gezien sowieso geen reden om dit toe te voegen) en de minikorrels cocopeat doen het effect teniet van het gebruiken van korrelsubstraat door de ruimten tussen de Terramol korrels op te vullen (geleerd uit artikelen van Walter Pall en Harry Harrington). Ik merk deze herfst dat sommige bomen echt veel te nat staan en dat komt voor mijn gevoel door de vermiculiet en cocopeat.
Uit diverse oude topics van dit forum en in artikelen van Harry Harrington, Graham Potter en Walter Pall komt het gebruik van boomschors naar voren als organisch additief. In een oud topic op dit forum kwam ik de volgende artikelen tegen:
www.hornbach.de/shop/Pinienrinde-FloraSe...6233858/artikel.html
www.hornbach.de/shop/Pinienrinde-FloraSe...8707092/artikel.html
De pinienrinde ben ik dan van plan te zeven op korrelgrootte 2-8mm zoals ik ook bij de Terramol doe.
Zou een mix van bijvoorbeeld 80-90% Terramol en 10-20% boomschors en eventueel kiryu voor extra drainage naargelang de soort boom een goed idee zijn? Hoe staan jullie tegenover het idee om een klein deel organisch materiaal toe te voegen? Of zouden jullie zeggen zet de bomen gewoon in 100% Terramol, dat organisch materiaal in de substraat mix is nergens voor nodig?
Verder ben ik benieuwd of de gebruikers van boomschors en de Pinienrinde al andere betere producten hebben gevonden of in gebruik hebben? Het topic was namelijk al bijna 3 jaar oud.
Als laatste een vraag als ik boomschors ga gebruiken. Voor welke soorten raden jullie aan om het sowieso niet te gebruiken i.v.m. verzuring van de grond door de boomschors?