de bonsai's heb ik in het begin toen ik met bonsai's begon ook puur op akadama en kanuma gezet. door de zomerhitte die in de tuin (geen natuurlijke schaduw) kon de warmte erg hoog oplopen. ik heb rietendaken gemaakt voor de volle zon. ondanks dat verdroogde de bonsai's met name de kleine en die in ondiepe schalen stonden.
en dat gebeurde elke keer als ik savonds thuis kwam van het werk. zo heb ik enkele bonsai's verloren. dus mijn grote probleem van de zon. om meer overlevingskans te maken heb ik toen besloten om de grond waar ze in staan te veranderen en ook net iets meer te geven dan alleen akadama en kanuma.
dus een beetje met de grond aan het rommelen geweest. ik ben een fanatieke tuinliefhebber (zeker van wilde tuinen) en zo grondmengsels gemaakt voor de bonsai's.
bv, de azalea heeft een mengsel van 1 deel potgrond, 1 deel azalea grond, 1 deel aquariumgrind 1 tot 2,5mm (dit grind is erg goed, niet scherp, klonterd niet aan elkaar, goedkoop, overal te krijgen en erg water doorlatend als er ergens teveel aan grind zit) en 1 deel kanuma, dat zie je niet omdat ik dat deel weglaat bij de laatste cm om de pot af te vullen. dus elke bonsai heeft 1 deel specifieke grond erbij.
ook de deel akadama of kanuma wordt bijgevoegd naarmate of het een loofboom is of een naaldboom.
bij mijn japanse abrikoos heb ik inplaats van dat deel een deel grond die voor fruitbomen is om toch een fauna mee te geven die deze soortennodig hebben.
bij elke bonsai die verpot word doe ik een paar snufjes bitterzout bij dit om minder gele en bruine bladeren of naalden te krijgen. want een magnesiumtekort komt wel eens voor. dus bij al droogt de grond niet zo snel uit en de afwatering is optimaal.
zo probeer ik een beetje de weg te vinden om een goede grondsoort te maken zelf.
want ook de grond heeft wel wat aandacht nodig om de bonsai goed te laten groeien. mijn trage hazelaar ga ik de grondsamenstelling veranderen want er kan ook wel eens iets niet goed zijn of de boom komt wat te kort. maar word aan gewerkt, ik zit op akadama te wachten dus komt goed en deze zal in een grote trainingspot gezet worden. als ik hele grote potten moet vullen gebruik ik zwarte grond van de voortuin als een bijkomende opvulling anders is het te kostbaar. en voorkomt bij grote potten dat de grond niet te snel een bonk met zand word.
bij deze,
patrick