Bedankt voor alle enthousiaste reacties! (onder andere via de mail)
Hier een kleine update over de progressie tot nu toe:
Toen ik mijn bericht op het forum plaatste was de excelsheet nog maar een dag oud, maar er zijn nu al een aantal mensen die aangeboden hebben om te helpen met het bewerken van de datasheet! Dus er word op dit moment veel bewerkt.
Een hoop van de data die ik in eerste instantie gebruikte kwam uit guides geplaatst door experts over bonsai substrates, of bonsai mixes, maar het probleem (en natuurlijk het voordeel) daar mee is dat deze expers vaak al lang met dezelfde favoriete materialen werken. En kunnen daardoor de frisse, eerlijke en accurate blik missen die we bij deze datasheet nodig hebben. Toevallig heb ik gisteren twee zeer genuanceerde artikelen gevonden over water retention, met onderzoeksmethoden die representatief zijn voor bonsai. Alle data die ik vind bewaar- en vergelijk ik met elkaar, om zo een zeer accurate datasheet te kunnen creëren waar gebruikers zelf hun eigen conclusies uit kunnen trekken.
Ik zit er ook over na te denken om een evnoudige enquette op te stellen om zo de ervaringen en meningen van bonsai experts/amateurs/ervarenen te verzamelen en vergelijken met de rauwe data van tests en onderzoeken die ik kan vinden. Die geven misschien een wat makkelijker en begrijpelijker inzicht over de betreffende grondtype.
Alle input wordt gewaardeerd, weest niet bang om comments achter te laten op de googlesheet of hier onder deze post!
Groet,
Bo