De Akadama zal water en vocht vast houden. Het zand met het grind zal alle overtollige water afvoeren. Daarnaast zorg grind en zand voor lucht circulatie wat weer wortel rot tegen zal gaan.
Als alternatief kun je ook Akadama met fijne grind gebruiken.
Gister bij lodder vertelde ze me voor mijn pinus mugo dat ik het beste akadama kan gebruiken in combinatie met kyruzand en zoals avionix al aangeeft waar deze 2 voor zorgen in je pot
Omdat naald/coniferen graag ietsje droger staan kun je er wat meer kyru zand doorheen mixen dan bij loofbomen
Ik ga gebruiken 60%akadama en 40%kyru
Verder vroeg ik welk organische materiaal ik er het beste bij kan doen en toen antw die erop niks omdat dit de werking van je grond samenstelling ten slechte doet en het de werking eruit haalt omdat je met het organische materiaal de aller kleinste holtes opvult die zijn ontstaan door je grondmix van akadama en kyru dat zorgt voor het lucht circulatie in je pot
Mijn dennen staan in 50/50 akadama kiryu en mijn juniperussen in 60/40. Merk wel nu met dat slechte weer dat die akadama toch iets teveel vocht vasthoud. Heb ook wel eens gehoord dat Dennen zelfs goed gedijen op 100% kiryu.
Woensdag ga ik met TJ van Deshima mijn nieuwe pinus parviflora verpotten en ga eens vragen wat hij ervan denkt.
megabon schreef : bedankt aan iedereen het is zeer nuttige info.
60%akadama
30%split
10%organisch
Misschien een domme vraag maar kon het nergens vinden; zijn dit gewichtsprocenten of volumeprocenten? Ik dacht zelf volume, aangezien split veel zwaarder is dan bv potgrond. Klopt dat?