als je eens kijkt naar die foto zie je meteen een probleem hiervoor.
dit zijn allemaal 3-jaar oude boompjes waar halfweg de top grof is afgesneden.
om deze te laten aandikken in volle grond ga je er meteen al heel wat moeten aan veranderen, zoals heel wat afhalen zodat ie 1 van de dunnen takken als nieuwe top gaat nemen.
gezien dat die dunne takken toch wel 3 of 4 keer zo dun zijn als de stam kan het wel heel lang duren voor dat de het wat deftig is.
ook is alles van deze bomen als formeel rechtopgaand, en dan ga je zo plots met een kaarsrechte onderstam zitten, ongeacht wat je er daarna mee doet.. maar als je hem dan toch als rechtopgaand verderkweekt, dan zit je ter hoogte waar nu de dikke stam stopt, met een afwijking, waardoor het ook geen kaarsrechte stam meer is uiteindelijk.. dus redelijk nutteloos voor informeel, en al even nutteloos voor formeel rechtopgaand
eigenlijk hou je deze dus best zoals ze zijn en onderhoudt je deze ook zo..
als je dan echt een dikke bosbeplanting wil, kies er dan liever voor om zelf een hoopje eenlingen op te kweken met deze bedoeling..
ik had vorig jaar als prille beginner ook zo'n bosje, en heb deze ook uit elkaar getrokken.. 2 staan in de tuin, 1 staat in een potje..
en momenteel groeien ze voornamelijk in de breedte, en aangezien er niet echt een top meer aanwezig was/is, is er 1 zelfs aan het bezemen. maar ik laat ze gewoon doorgroeien. ze groeien namelijk redelijk krachtig..
meer hoop heb ik voor een stek die ik van een van deze genomen heb vorig jaar en nu goed aan het groeien is..