Hoi Laireag, dank je.
ik zit te denken aan totale wortel lengte, en gewicht. Het aantal vertakkingen is lastig te bepalen (Heel veel werk). En haarwortels heb je weer een microscoop nodig om ze te zien, en deze verlies je grotendeels bij het uitwassen.
Omdat elke behandeling 12 keer herhaald is, en volgens een speciaal patroon opgesteld is, kan je vrij snel conclusies trekken over de verschillen. Na 4 maanden zaten ze dus niet meer in elkaars foutenmarge (De letters geven aan welke groep ze bij horen). Als je wilt, kan ik je wel de link sturen naar een kopie van het proefschrift, waar het hele verhaal in staat. Gaat een beetje ver hier op het forum denk ik.
Persoonlijk denk ik dat het bepalen van isolerend vermogen een beetje ver gaat, en ben ik niet overtuigd dat er veel verschil in zal zitten. Seramis kan ik hier op de hoek ook krijgen. Maar ik weet niet precies wat handig is.
Hey Alex. ik ben het met je eens dat er verschil zal zijn tussen sterke en zwakke stekken. Dus ik ben al voornemens om de stekken voor het plaatsen te sorteren op dik, middel en dun. Alle stekken van dezelfde soort komen van dezelfde boom, dus daar ben je zowieso de genetische variatie al kwijt. Maar langere termijn is misschien nodig. Time will tell?
Ik heb er wel even over gedacht om er een volledig onderzoek van te maken. Immers heb ik een goed aantal jaren in onderzoek gewerkt, en dit soort experimenten wel uitgevoerd. Maar dan kom je al snel op 50 potten uit die je neer moet zetten. En dus ook grote aantallen stekken etcetc. De kosten wegen dan niet echt op tegen wat je wilt weten. ook wordt dan de zomerverzorging veel crucialer (Als nu mijn buurman vergeet de potten te wateren tijden de vakantie is het zonde, maar geen ramp).
maar misschien zijn de resultaten zo overtuigend dat ik volgend vooprjaar zeg: ik stuur het in naar een bonsai magazine. Overigens, dat zijn geen wetenschappelijke tijdschriften, dus ook geen wetenschappelijke publicaties