stijnos schreef : Een half jaar geleden een bonsai gekocht in een tuincentrum. Ficus Bonsai, meldde het kaartje.
Ik ben een totale leek op het gebied van plantverzorging, maar ik vind die bonsai er ontzettend leuk uitzien dus verdiep me graag.), maar deze tak valt uit de toon naar mijn mening.
Als je de plant leuk vindt is dat OK. Over de "bonsai kwaliteit" ervan kan je, via de zoekfunktie, in ieder item over ficus verschillende standpunten vinden.
De scheut komt (meen ik te zien), uit de onderstam. Dit soort 'bonsai' bestaat uit een dikke onderstam, eigenlijk wortels die eerst ondergronds groeiden, waarop een takje Ficus is geënt.
De nieuwe scheut geeft zo te zien een andere soort bladeren dan de hoger geënte. Ze zal ook blijvend het beeld van uw bonsai storen.
Je snoeit ze dus best weg. Heb je daar zin in dan kan je deze tak stekken. Ficusstekken wortelen gemakkelijk. Met veel tijd en geduld kan je dan een eigen boompje ontwikkelen.
Als je uzelf inde bonsaikunst wil verdiepen, zoals je zegt, zoek dan even via Google naar foto's en teksten over hoogwaardiger bonsais.