Tom Haest schreef :
leatherback schreef : 1000 yen is ongeveer 8 a 9 euro. Dus de jeneverbesjes die je ziet, liggen tussen de 70 en 150 euro.
Ze zitten wel vaak in fatsoenlijke potten. Als je meerekent dat ze allemaal gevormd zijn, zijn de prijzen niet belachelijk. Maar gelukkig hoef ik neit over prijzen na te denken: Je kan planten uit Japan niet importeren zonder quarantaine.
Heb ik nog gehoord. Ik wilde het gewoon eens weten of er veel verschil was tussen hier en daar.
Uiteraard is er een groot verschil tussen de aankoop in het land van waar het gemaakt is en de verkoop van diezelfde bonsai in het land waar hij ingevoerd is.
Als de planten worden aangekocht in Japan en naar Nederland worden geïmporteerd komen daar enorm veel extra kosten bij. Douane, belastingen, vervoerkosten, containerkosten om maar enkele op te noemen.
Wat soms wel verkeerd word gedaan in Europa is dat de bonsai gekweekt in Europa ook dezelfde verkoopprijzen krijgen van de bonsai die gekweekt zijn in Japan.
Dat is in het verleden te veel gedaan, maar er zijn gelukkig verschillende kwekers die dit door hebben dat het niet klopt.