Onderwerp:
Vertaling (6) 7 jaren 9 maanden geleden #61935
- Oscar
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Administrator
- Berichten: 750
- Ontvangen bedankjes 377
Hierbij een artikel van de Engelse versie van Bonsai Empire, te vertalen naar het Nederlands.
Plan van aanpak:
Het originele artikel:
www.bonsaiempire.com/tree-species/juniper
Juniper Bonsai (Juniperus)
Care guide for the Juniper Bonsai tree
The juniper is a genus of about 50 - 70 species within the cypress family. They are evergreen coniferous trees or shrubs, which are very popular for Bonsai purposes.
The most popular species are the Chinese juniper (Juniperus chinensis), the Japanese Shimpaku (Juniperus sargentii), the Japanese needle juniper (Juniperus rigida), the two central European species: the savin (Juniperus sabina) and the common juniper (Juniperus communis), and other species and cultivars from many parts of the world which are available in our nurseries.
The foliage colors range from dark blue-greens to light greens and the foliage can either be scale-like or needle-like. Scale junipers usually have needle-like foliage when they are young (called juvenile foliage), the typical scale-like foliage appears later. After heavy pruning or bending, overwatering or other stress often juvenile foliage will grow again. It can last a few years until enough normal scale-like foliage has grown and all the needle-like foliage can be removed.
The berry-like cones are round or oval, depending on the species they measure between 3 mm and 2 cm and they need a year or two to ripen. The seeds are round or edged. The cones are often eaten by birds who spread the germinable seeds later with their droppings.
Junipers are very suitable for creating deadwood (jin and shari). This is due to the fact that live veins below a broken or for other reasons dying branch will dry out and die. This results in natural deadwood which is peeled, polished and bleached by climatic conditions and is very durable in case of the juniper. The triad of green foliage, reddish-brown or yellowish-brown bark and silvery white deadwood is very appealing.
If you need help identifying your tree, try our Bonsai tree identification guide.
Juniper Bonsai movie
Specific Bonsai care guidelines for the Juniper Bonsai
Position: Place the tree outside, year-round, on a bright spot with lots of sunlight. The Juniper cannot live indoors. During the winter protect the tree once temperatures drop below -10 degrees C (14F). Some species change their foliage color during frosty periods to a purplish brown which is connected with their frost protection mechanism. In spring they will turn green again.
Watering: Be careful not to water too much, as the juniper roots don't like soil wetness. Before you water, the soil should dry well. Misting the tree can be done regularly, especially after the tree has been repotted because it benefits from air humidity. Continue reading about watering Bonsai trees.
Feeding: Use normal organic fertilizer pellets or balls every month during the growth season or a liquid fertilizer each week. If strong growth is desired some higher nitrogen levels can be applied in spring.
Cheap juniper Bonsai
Pruning: To develop the foliage pads, long shoots which stick out of the silhouette can be pinched or cut at the base with sharp scissors throughout the growth season. Do not trim the juniper like a hedge because the removal of all growing tips will weaken the tree and the cut will turn the needles brown. When the foliage pads become too dense they must be thinned out with sharp scissors at the base. The Juniper Bonsai is generally a strong tree that also withstands aggressive pruning quite well. But it cannot bud again from bare tree parts, so take care that there is some foliage left on every branch you want to keep alive. Continue reading about pruning Bonsai trees.
Wiring: Junipers which are produced for Bonsai purposes are already wired quite heavily in most cases when they are still very young. Dramatically twisted shapes are very popular and correspond with the natural shapes that used to grow in the Japanese mountains in former times. Junipers can be strongly bent, if necessary wrapped with raffia or tape as a protection, but you must be careful with parts which possess deadwood. Those parts break easily. If they are large and old, you can split the deadwood off in order to bend the more flexible living parts. The foliage pads should be wired and fanned out after thinning when necessary, to let light and air get in. Otherwise the inner parts of the foliage pads will die. In addition to this, the danger of pest infestation is increased if the pads are too dense. From the aesthetic point of view we also want to achieve unobstructed structures and want to prevent the juniper from looking like broccoli.
Repotting: Once every two years, very old trees at longer intervals, using a basic (or somewhat more draining) soil mixture. Don't prune the roots too aggressively.
Propagation: Use seeds or cuttings.
Acquisition of juniper Bonsai: Many well-suited juniper species in different sizes are offered in most nurseries. You can often find good Bonsai raw material there. In gardens, concrete pots and on cemeteries on old graves that will be cleared there are often quite old junipers and if you are lucky the owner will allow you to dig one out for little money or a new plant. Specialized Bonsai traders offer everything from young plants, pre-Bonsai and pre-styled juniper trees up to high-value Bonsai, in various styles and shapes.
Pests / diseases: If junipers are well cared for and placed in an ideal position they are quite resistant against pests. It is important though not to let the foliage pads get too dense, because otherwise pests can settle in them more easily. During winter the junipers must be kept in a place with enough light and they must be checked for pests regularly because pests can even occur in winter. Junipers can sometimes get infested with spider mites, juniper scale, juniper aphids and juniper needle miners as well as juniper webworms for example. Customary insecticide / miticide sprays will help but you should also find the reason why the tree was prone to infestation. A big problem are fungal rust diseases. The diverse juniper species and cultivars have a very different level susceptibility to rust fungus, there are also some which are regarded as resistant. As a rule of thumb, the blue-green junipers are more resistant than those with yellowish-green foliage. The Japanese junipers are also not infested very often. In the internet you can find files which list many juniper species and cultivars and their susceptibility / resistance level to rust fungus. The rust fungus infests the junipers permanently and causes swellings from which hard, brown galls emerge. In spring, during rainy weather, the galls produce large, orange, gelatin-like tendrils, full of spores, which infest the leaves of pear trees (but there are also types of rust fungus which use hawthorn or crabapples as a second host instead of the pear). The fungus causes orange spots on the pear leaves. In late summer brownish proliferations grow from the bottom-sides of the leaves which release spores that infest junipers again. While the pear trees in most cases are not fatally affected – they are newly infested each year again and they can even be treated successfully with a fungicide, an infested juniper normally cannot be cured. The visibly infested branches die in most cases and the fungus can emerge on other tree parts. Removing the parts with the swellings and galls is no guarantee at all that the fungus will not reappear. Although some people have a different opinion, it is best to immediately burn up a rust-infested juniper or put it into the garbage instead of your compost heap.
For more detailed information on these techniques, try our Bonsai tree care section.
Example of a Juniper Foemina Bonsai tree
Juniper bonsai tree
Plan van aanpak:
- Wil je dit artikel vertalen laat dat dan in een reactie op dit bericht weten voor je begint
- Ik verwacht dat de artikelen inhoudelijk hetzelfde blijven, maar vanelfsprekend hoef je niet letterlijk, woord-voor-woord te vertalen. Maak er een echt Nederlandstalig artikel van, gebaseerd op de Engelse brontekst
- Vertaal het artikel en plaats het online in dit bericht zodra je klaar bent
- De overige forumleden kunnen tips/aanpassingen aanraden
- Wanneer het artikel door mij goed gekeurd is komt het online op de nieuwe site
- Auteursrecht blijft behouden aan Bonsai Empire
Het originele artikel:
www.bonsaiempire.com/tree-species/juniper
Juniper Bonsai (Juniperus)
Care guide for the Juniper Bonsai tree
The juniper is a genus of about 50 - 70 species within the cypress family. They are evergreen coniferous trees or shrubs, which are very popular for Bonsai purposes.
The most popular species are the Chinese juniper (Juniperus chinensis), the Japanese Shimpaku (Juniperus sargentii), the Japanese needle juniper (Juniperus rigida), the two central European species: the savin (Juniperus sabina) and the common juniper (Juniperus communis), and other species and cultivars from many parts of the world which are available in our nurseries.
The foliage colors range from dark blue-greens to light greens and the foliage can either be scale-like or needle-like. Scale junipers usually have needle-like foliage when they are young (called juvenile foliage), the typical scale-like foliage appears later. After heavy pruning or bending, overwatering or other stress often juvenile foliage will grow again. It can last a few years until enough normal scale-like foliage has grown and all the needle-like foliage can be removed.
The berry-like cones are round or oval, depending on the species they measure between 3 mm and 2 cm and they need a year or two to ripen. The seeds are round or edged. The cones are often eaten by birds who spread the germinable seeds later with their droppings.
Junipers are very suitable for creating deadwood (jin and shari). This is due to the fact that live veins below a broken or for other reasons dying branch will dry out and die. This results in natural deadwood which is peeled, polished and bleached by climatic conditions and is very durable in case of the juniper. The triad of green foliage, reddish-brown or yellowish-brown bark and silvery white deadwood is very appealing.
If you need help identifying your tree, try our Bonsai tree identification guide.
Juniper Bonsai movie
Specific Bonsai care guidelines for the Juniper Bonsai
Position: Place the tree outside, year-round, on a bright spot with lots of sunlight. The Juniper cannot live indoors. During the winter protect the tree once temperatures drop below -10 degrees C (14F). Some species change their foliage color during frosty periods to a purplish brown which is connected with their frost protection mechanism. In spring they will turn green again.
Watering: Be careful not to water too much, as the juniper roots don't like soil wetness. Before you water, the soil should dry well. Misting the tree can be done regularly, especially after the tree has been repotted because it benefits from air humidity. Continue reading about watering Bonsai trees.
Feeding: Use normal organic fertilizer pellets or balls every month during the growth season or a liquid fertilizer each week. If strong growth is desired some higher nitrogen levels can be applied in spring.
Cheap juniper Bonsai
Pruning: To develop the foliage pads, long shoots which stick out of the silhouette can be pinched or cut at the base with sharp scissors throughout the growth season. Do not trim the juniper like a hedge because the removal of all growing tips will weaken the tree and the cut will turn the needles brown. When the foliage pads become too dense they must be thinned out with sharp scissors at the base. The Juniper Bonsai is generally a strong tree that also withstands aggressive pruning quite well. But it cannot bud again from bare tree parts, so take care that there is some foliage left on every branch you want to keep alive. Continue reading about pruning Bonsai trees.
Wiring: Junipers which are produced for Bonsai purposes are already wired quite heavily in most cases when they are still very young. Dramatically twisted shapes are very popular and correspond with the natural shapes that used to grow in the Japanese mountains in former times. Junipers can be strongly bent, if necessary wrapped with raffia or tape as a protection, but you must be careful with parts which possess deadwood. Those parts break easily. If they are large and old, you can split the deadwood off in order to bend the more flexible living parts. The foliage pads should be wired and fanned out after thinning when necessary, to let light and air get in. Otherwise the inner parts of the foliage pads will die. In addition to this, the danger of pest infestation is increased if the pads are too dense. From the aesthetic point of view we also want to achieve unobstructed structures and want to prevent the juniper from looking like broccoli.
Repotting: Once every two years, very old trees at longer intervals, using a basic (or somewhat more draining) soil mixture. Don't prune the roots too aggressively.
Propagation: Use seeds or cuttings.
Acquisition of juniper Bonsai: Many well-suited juniper species in different sizes are offered in most nurseries. You can often find good Bonsai raw material there. In gardens, concrete pots and on cemeteries on old graves that will be cleared there are often quite old junipers and if you are lucky the owner will allow you to dig one out for little money or a new plant. Specialized Bonsai traders offer everything from young plants, pre-Bonsai and pre-styled juniper trees up to high-value Bonsai, in various styles and shapes.
Pests / diseases: If junipers are well cared for and placed in an ideal position they are quite resistant against pests. It is important though not to let the foliage pads get too dense, because otherwise pests can settle in them more easily. During winter the junipers must be kept in a place with enough light and they must be checked for pests regularly because pests can even occur in winter. Junipers can sometimes get infested with spider mites, juniper scale, juniper aphids and juniper needle miners as well as juniper webworms for example. Customary insecticide / miticide sprays will help but you should also find the reason why the tree was prone to infestation. A big problem are fungal rust diseases. The diverse juniper species and cultivars have a very different level susceptibility to rust fungus, there are also some which are regarded as resistant. As a rule of thumb, the blue-green junipers are more resistant than those with yellowish-green foliage. The Japanese junipers are also not infested very often. In the internet you can find files which list many juniper species and cultivars and their susceptibility / resistance level to rust fungus. The rust fungus infests the junipers permanently and causes swellings from which hard, brown galls emerge. In spring, during rainy weather, the galls produce large, orange, gelatin-like tendrils, full of spores, which infest the leaves of pear trees (but there are also types of rust fungus which use hawthorn or crabapples as a second host instead of the pear). The fungus causes orange spots on the pear leaves. In late summer brownish proliferations grow from the bottom-sides of the leaves which release spores that infest junipers again. While the pear trees in most cases are not fatally affected – they are newly infested each year again and they can even be treated successfully with a fungicide, an infested juniper normally cannot be cured. The visibly infested branches die in most cases and the fungus can emerge on other tree parts. Removing the parts with the swellings and galls is no guarantee at all that the fungus will not reappear. Although some people have a different opinion, it is best to immediately burn up a rust-infested juniper or put it into the garbage instead of your compost heap.
For more detailed information on these techniques, try our Bonsai tree care section.
Example of a Juniper Foemina Bonsai tree
Juniper bonsai tree
Vertaling (6) 7 jaren 9 maanden geleden #62247
- dennisfranx
- Offline
- Platinum Member
- Berichten: 3954
- Ontvangen bedankjes 940
Jeneverbes Bonsai (Juniperus)
Bonsai verzorgings gids jeneverbes
Het geslacht jeneverbes bestaat uit meer dan 50 variëteiten en behoort tot de cypress familie.
De jeneverbes is een groenblijvende conifeer boom of struik en zeer populair voor bonsai doeleinden.
De populairste soorten zijn de chinese jeneverbes (juniperus chinensis), japanse shimpaku (Juniperus sargentii), japanse naald jeneverbes (Juniperus rigida), de twee centraal Europese soorten: de savin (Juniperus sabina) en de common jeneverbes (juniperus communis) maar ook vele andere soorten en variëteiten uit alle delen van de wereld die beschikbaar zijn in onze kwekerijen.
Kleuren van het loof variëren van donker blauw-groen tot licht groen en sommige variëteiten goudgeel-groen het loof kan bestaan uit geschubt loof of naald loof.
Soorten met geschubt loof hebben als jonge planten vaak eerst naald loof (dit word jong/stress loof genoemd), het gebruikelijke geschubte loof verschijnt later.
Na stevige snoei, buigingen, overbewatering of andere stress factoren kan het stress loof weer terug keren,
Het kan daarna wel een jaar of langer duren voordat er weer voldoende geschubt loof is terug gegroeid waarna het naald loof verwijderd kan worden.
De bes achtige dennen appels zijn rond of ovaal, Aanvankelijk van de soort zijn ze tussen de 3 mm en 2 cm groot en duurt het ongeveer twee jaar om te rijpen.
De zaden zijn rond of hoekig, De bessen worden vaak door vogels opgegeten die dan later de vruchtbare zaden verspreiden door deze weer uit te poepen.
De jeneverbes is zeer geschikt om doodhout bij toe te passen (Jin en Shari).
Dit komt doordat de levensader onder een gebroken of door op een andere manier gestorven tak uit zal drogen en zal sterven.
Dit creëert natuurlijk doodhout wat dan word ontdaan van de bast en schoon gemaakt waarna het door de zon gebleekt word (toepassing van jin vloeistof bevordert het bleek proces)
Doodhout bij een jeneverbes is zeer duurzaam.
Het grijs/witte doodhout geeft een aantrekkelijk uiterlijk en is goed in contrast in combinatie met de rood bruine of geel bruine bast en het groene loof.
Als u hulp nodig heeft bij het identificeren van uw boom, Probeer dan onze bonsai boom indentificatie gids.
Jeneverbes Bonsai Film
Specifieke Bonsai verzorgings richtlijnen voor de jeneverbes bonsai.
Standplaats:
Plaats de boom het hele jaar buiten, Op een plaats met veel zon.
De jeneverbes zal binnen niet overleven.
Tijdens de winter de boom beschermen als de temperaturen onder de -10 °c komen.
Sommige soorten zullen in de winter verkleuren naar een paars bruin achtige kleur dit hoort bij het vorst beschermings mechanisme, in de lente worden ze weer groen.
Watergift:
Voorzichtig zijn en niet te veel water geven, de wortels van de jeneverbes houden niet van een natte grond.
Voordat je water geeft is het belangrijk dat de grond wat gedroogd is.
Benevelen kan regelmatig gedaan worden zeker nadat de boom pas verpot is omdat deze profiteerd van de luchtvochtigheid.
Lees verder over watergift bij bonsai.
Bemesten:
Gebruik normale vaste organische meststoffen elke maand gedurende het groeiseizoen of een vloeibare mest elke week.
Als sterke groei gewenst is kan een mest stof met een hoger stikstof gehalte gebruikt worden.
Goedkope jeneverbes bonsai
Snoeien:
Ontwikkelen van loof plateau's, lange scheuten die buiten de vorm uit groeien kunnen genepen of gesnoeid worden bij de basis met een scherpe schaar gedurende het groeiseizoen.
Snoei de jeneverbes niet zoals een heg want het verwijderen van alle groeipunten zal de boom verzwakken en de punten zullen bruin worden.
Als de loof plateau's te dicht begroeid worden moeten deze uitgedund worden met een scherpe schaar.
De jeneverbes is over het algemeen een sterke boom die goed tegen harde snoeibeurten kan, maar hij zal niet op kaal hout opnieuw uitlopen dus zorg ervoor dat aan het einde van elke tak nog wat loof staat om deze in leven te houden.
Lees verder over bonsai snoeien.
Bedraden: Jeneverbessen die gekweekt zijn voor bonsai zijn in de meeste gevallen al stevig bedraad geweest waneer zij nog jong waren.
Damatische verdraaide vormen zijn populair en komen overeen met de natuurlijke vorm hoe ze in de Japanse bergen groeiden.
Jeneverbessen kunnen flink gebogen worden, waar nodig ingepakt met raffia of tape als bescherming, wees wel voorzichtig met delen die doodhout bevatten deze delen breken gemakkelijk.
Als ze groot en oud zijn kan je het doodhout er af splijten om de levende meer flexibele delen te buigen.
De loof plateau's moeten bedraad en uitgespreid worden na het uitdunnen als dit nodig is, om er licht en lucht in te krijgen anders zullen de binnenste delen van de plateau's sterven ook het risico op schimmels is hoger als de plateau's te dicht begroeid zijn.
From the aesthetic point of view we also want to achieve unobstructed structures and want to prevent the juniper from looking like broccoli.
Verpotten:
Eens elke twee jaar, oudere bomen minder vaak, gebruik een goed drainerend substraat, snoei de wortels niet te hard.
Vermeerdering:
Zaaien of stekken.
Verkrijgen jeneverbes bonsai:
Veel goed geschikte jeneverbes soorten in verschillende formaten worden bij de meeste kwekerijen en tuincentra verkocht vaak vind je daar goed ruw bonsai matteriaal.
In tuinen, betonnen bakken en op oude graven die geruimd gaan worden staan soms oude exemplaren en als je geluk hebt geeft de eigenaar toestemming om er eentje uit te graven voor weinig geld of een nieuwe plant.
Bonsai gerichte kwekerijen bieden alles aan van jonge planten, pre bonsai, voorgevormde bomen en ook hoogwaardige bonsai in alle stijlen en formaten.
Bonsai verzorgings gids jeneverbes
Het geslacht jeneverbes bestaat uit meer dan 50 variëteiten en behoort tot de cypress familie.
De jeneverbes is een groenblijvende conifeer boom of struik en zeer populair voor bonsai doeleinden.
De populairste soorten zijn de chinese jeneverbes (juniperus chinensis), japanse shimpaku (Juniperus sargentii), japanse naald jeneverbes (Juniperus rigida), de twee centraal Europese soorten: de savin (Juniperus sabina) en de common jeneverbes (juniperus communis) maar ook vele andere soorten en variëteiten uit alle delen van de wereld die beschikbaar zijn in onze kwekerijen.
Kleuren van het loof variëren van donker blauw-groen tot licht groen en sommige variëteiten goudgeel-groen het loof kan bestaan uit geschubt loof of naald loof.
Soorten met geschubt loof hebben als jonge planten vaak eerst naald loof (dit word jong/stress loof genoemd), het gebruikelijke geschubte loof verschijnt later.
Na stevige snoei, buigingen, overbewatering of andere stress factoren kan het stress loof weer terug keren,
Het kan daarna wel een jaar of langer duren voordat er weer voldoende geschubt loof is terug gegroeid waarna het naald loof verwijderd kan worden.
De bes achtige dennen appels zijn rond of ovaal, Aanvankelijk van de soort zijn ze tussen de 3 mm en 2 cm groot en duurt het ongeveer twee jaar om te rijpen.
De zaden zijn rond of hoekig, De bessen worden vaak door vogels opgegeten die dan later de vruchtbare zaden verspreiden door deze weer uit te poepen.
De jeneverbes is zeer geschikt om doodhout bij toe te passen (Jin en Shari).
Dit komt doordat de levensader onder een gebroken of door op een andere manier gestorven tak uit zal drogen en zal sterven.
Dit creëert natuurlijk doodhout wat dan word ontdaan van de bast en schoon gemaakt waarna het door de zon gebleekt word (toepassing van jin vloeistof bevordert het bleek proces)
Doodhout bij een jeneverbes is zeer duurzaam.
Het grijs/witte doodhout geeft een aantrekkelijk uiterlijk en is goed in contrast in combinatie met de rood bruine of geel bruine bast en het groene loof.
Als u hulp nodig heeft bij het identificeren van uw boom, Probeer dan onze bonsai boom indentificatie gids.
Jeneverbes Bonsai Film
Specifieke Bonsai verzorgings richtlijnen voor de jeneverbes bonsai.
Standplaats:
Plaats de boom het hele jaar buiten, Op een plaats met veel zon.
De jeneverbes zal binnen niet overleven.
Tijdens de winter de boom beschermen als de temperaturen onder de -10 °c komen.
Sommige soorten zullen in de winter verkleuren naar een paars bruin achtige kleur dit hoort bij het vorst beschermings mechanisme, in de lente worden ze weer groen.
Watergift:
Voorzichtig zijn en niet te veel water geven, de wortels van de jeneverbes houden niet van een natte grond.
Voordat je water geeft is het belangrijk dat de grond wat gedroogd is.
Benevelen kan regelmatig gedaan worden zeker nadat de boom pas verpot is omdat deze profiteerd van de luchtvochtigheid.
Lees verder over watergift bij bonsai.
Bemesten:
Gebruik normale vaste organische meststoffen elke maand gedurende het groeiseizoen of een vloeibare mest elke week.
Als sterke groei gewenst is kan een mest stof met een hoger stikstof gehalte gebruikt worden.
Goedkope jeneverbes bonsai
Snoeien:
Ontwikkelen van loof plateau's, lange scheuten die buiten de vorm uit groeien kunnen genepen of gesnoeid worden bij de basis met een scherpe schaar gedurende het groeiseizoen.
Snoei de jeneverbes niet zoals een heg want het verwijderen van alle groeipunten zal de boom verzwakken en de punten zullen bruin worden.
Als de loof plateau's te dicht begroeid worden moeten deze uitgedund worden met een scherpe schaar.
De jeneverbes is over het algemeen een sterke boom die goed tegen harde snoeibeurten kan, maar hij zal niet op kaal hout opnieuw uitlopen dus zorg ervoor dat aan het einde van elke tak nog wat loof staat om deze in leven te houden.
Lees verder over bonsai snoeien.
Bedraden: Jeneverbessen die gekweekt zijn voor bonsai zijn in de meeste gevallen al stevig bedraad geweest waneer zij nog jong waren.
Damatische verdraaide vormen zijn populair en komen overeen met de natuurlijke vorm hoe ze in de Japanse bergen groeiden.
Jeneverbessen kunnen flink gebogen worden, waar nodig ingepakt met raffia of tape als bescherming, wees wel voorzichtig met delen die doodhout bevatten deze delen breken gemakkelijk.
Als ze groot en oud zijn kan je het doodhout er af splijten om de levende meer flexibele delen te buigen.
De loof plateau's moeten bedraad en uitgespreid worden na het uitdunnen als dit nodig is, om er licht en lucht in te krijgen anders zullen de binnenste delen van de plateau's sterven ook het risico op schimmels is hoger als de plateau's te dicht begroeid zijn.
From the aesthetic point of view we also want to achieve unobstructed structures and want to prevent the juniper from looking like broccoli.
Verpotten:
Eens elke twee jaar, oudere bomen minder vaak, gebruik een goed drainerend substraat, snoei de wortels niet te hard.
Vermeerdering:
Zaaien of stekken.
Verkrijgen jeneverbes bonsai:
Veel goed geschikte jeneverbes soorten in verschillende formaten worden bij de meeste kwekerijen en tuincentra verkocht vaak vind je daar goed ruw bonsai matteriaal.
In tuinen, betonnen bakken en op oude graven die geruimd gaan worden staan soms oude exemplaren en als je geluk hebt geeft de eigenaar toestemming om er eentje uit te graven voor weinig geld of een nieuwe plant.
Bonsai gerichte kwekerijen bieden alles aan van jonge planten, pre bonsai, voorgevormde bomen en ook hoogwaardige bonsai in alle stijlen en formaten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MarkFlorussen
Vertaling (6) 7 jaren 9 maanden geleden #62251
- Marco buijsman
- Offline
- Platinum Member
- Berichten: 2440
- Ontvangen bedankjes 957
Bedoel je deze zin, Dennis?:
From the aesthetic point of view we also want to achieve unobstructed structures and want to prevent the juniper from looking like broccoli.
zou ik als volgt vertalen:
Vanuit esthetisch oogpunt willen we een open takstructuur behouden en voorkomen dat de Jeneverbes op broccoli gaat lijken.
From the aesthetic point of view we also want to achieve unobstructed structures and want to prevent the juniper from looking like broccoli.
zou ik als volgt vertalen:
Vanuit esthetisch oogpunt willen we een open takstructuur behouden en voorkomen dat de Jeneverbes op broccoli gaat lijken.
Vertaling (6) 7 jaren 9 maanden geleden #62252
- Marco buijsman
- Offline
- Platinum Member
- Berichten: 2440
- Ontvangen bedankjes 957
Dennis, ik hoop niet dat je het erg vindt, ik heb het laatste stuk ook vertaald voor je. Was een pittig stuk moet ik zeggen.:
Ziektes/plagen: als Jeneverbessen goed verzorgd worden en een ideale standplaats hebben, dan zijn ze goed bestand tegen plagen. Wel is het verstandig het loofdek niet al te dicht te laten worden, anders kan ongedierte zich daar makkelijker in nestelen. In de winter moeten Jeneverbessen in een plaats hebben met genoeg licht en regelmatig nagekeken worden want ongedierte kan ook in de winter voorkomen. Jeneverbessen kunnen soms besmet worden met spint, dopluis, bladluis, of Jeneverbesmot.
Standaard insecticide/bestrijdingmiddel helpt maar je zult de oorzaak moeten vinden waarom de plant besmet is geraakt. Een groot probleem is perenroest. De verschillende Jeneverbessoorten en cultivars hebben een verschillende gevoeligheid hiervoor. Er zijn ook soorten die hier niet gevoelig voor zijn. Globaal gezien zijn de blauw-groen gekleurde Jenverbessen hier beter tegen bestand als de gelig-groene soorten. De Japanse Jeneverbessen worden ook maar zelden besmet met Perenroest. Op het internet zijn bestanden te vinden waarin de mate van gevoeligheid van de vele Jeneverbessoorten beschreven zijn. Perenroest infecteerd een Jeneverbes voorgoed en veroorzaakt zwelling waarbij bruine gallen ontstaan. In de lente, gedurende regenachtig weer, produceren de gallen grote, oranje gelei-achtige uitlopers, vol met sporen, die perenboomloof besmetten. (Er zijn ook soorten die Meidoorn of Granaatappel als gastheer hebben, in plaats van Peer.) De schimmel veroorzaakt bruine vlekken op het perenboomloof. In de late zomer veroorzaakt dit bruine verkleuring aan de onderzijde van de perenbladeren, wat op hun beurt weer sporen onwikkeld waardoor weer Jeneverbessen besmet worden. Terwijl Peren in de meeste gevallen niet blijvend besmet zijn, -ze worden elk jaar opnieuw besmet en kunnen ook succesvol behandeld worden met een schimmeldodend middel-, kan een besmette Jeneverbes normaal gesproken niet genezen worden. De zichtbaar besmette delen sterven in de meeste gevallen af en de schimmel kan zich weer openbaren op andere delen van de boom. De delen die besmet zijn met de gezwollen delen en gallen geeft geen garantie dat de schimmel zich niet weer openbaart. Hoewel er verschillende meningen over bestaan, is het het beste om een besmette Jeneverbes onmiddelijk te verbranden of in de vuilnisemmer te stoppen in plaats van om hem op composthoop te gooien.
Ziektes/plagen: als Jeneverbessen goed verzorgd worden en een ideale standplaats hebben, dan zijn ze goed bestand tegen plagen. Wel is het verstandig het loofdek niet al te dicht te laten worden, anders kan ongedierte zich daar makkelijker in nestelen. In de winter moeten Jeneverbessen in een plaats hebben met genoeg licht en regelmatig nagekeken worden want ongedierte kan ook in de winter voorkomen. Jeneverbessen kunnen soms besmet worden met spint, dopluis, bladluis, of Jeneverbesmot.
Standaard insecticide/bestrijdingmiddel helpt maar je zult de oorzaak moeten vinden waarom de plant besmet is geraakt. Een groot probleem is perenroest. De verschillende Jeneverbessoorten en cultivars hebben een verschillende gevoeligheid hiervoor. Er zijn ook soorten die hier niet gevoelig voor zijn. Globaal gezien zijn de blauw-groen gekleurde Jenverbessen hier beter tegen bestand als de gelig-groene soorten. De Japanse Jeneverbessen worden ook maar zelden besmet met Perenroest. Op het internet zijn bestanden te vinden waarin de mate van gevoeligheid van de vele Jeneverbessoorten beschreven zijn. Perenroest infecteerd een Jeneverbes voorgoed en veroorzaakt zwelling waarbij bruine gallen ontstaan. In de lente, gedurende regenachtig weer, produceren de gallen grote, oranje gelei-achtige uitlopers, vol met sporen, die perenboomloof besmetten. (Er zijn ook soorten die Meidoorn of Granaatappel als gastheer hebben, in plaats van Peer.) De schimmel veroorzaakt bruine vlekken op het perenboomloof. In de late zomer veroorzaakt dit bruine verkleuring aan de onderzijde van de perenbladeren, wat op hun beurt weer sporen onwikkeld waardoor weer Jeneverbessen besmet worden. Terwijl Peren in de meeste gevallen niet blijvend besmet zijn, -ze worden elk jaar opnieuw besmet en kunnen ook succesvol behandeld worden met een schimmeldodend middel-, kan een besmette Jeneverbes normaal gesproken niet genezen worden. De zichtbaar besmette delen sterven in de meeste gevallen af en de schimmel kan zich weer openbaren op andere delen van de boom. De delen die besmet zijn met de gezwollen delen en gallen geeft geen garantie dat de schimmel zich niet weer openbaart. Hoewel er verschillende meningen over bestaan, is het het beste om een besmette Jeneverbes onmiddelijk te verbranden of in de vuilnisemmer te stoppen in plaats van om hem op composthoop te gooien.
Vertaling (6) 7 jaren 9 maanden geleden #62259
- dennisfranx
- Offline
- Platinum Member
- Berichten: 3954
- Ontvangen bedankjes 940
Jeneverbes Bonsai (Juniperus)
Bonsai verzorgings gids jeneverbes
Het geslacht jeneverbes bestaat uit meer dan 50 variëteiten en behoort tot de cypress familie.
De jeneverbes is een groenblijvende conifeer boom of struik en zeer populair voor bonsai doeleinden.
De populairste soorten zijn de chinese jeneverbes (juniperus chinensis), japanse shimpaku (Juniperus sargentii), japanse naald jeneverbes (Juniperus rigida), de twee centraal Europese soorten: de savin (Juniperus sabina) en de common jeneverbes (juniperus communis) maar ook vele andere soorten en variëteiten uit alle delen van de wereld die beschikbaar zijn in onze kwekerijen.
Kleuren van het loof variëren van donker blauw-groen tot licht groen en sommige variëteiten goudgeel-groen het loof kan bestaan uit geschubt loof of naald loof.
Soorten met geschubt loof hebben als jonge planten vaak eerst naald loof (dit word jong/stress loof genoemd), het gebruikelijke geschubte loof verschijnt later.
Na stevige snoei, buigingen, overbewatering of andere stress factoren kan het stress loof weer terug keren,
Het kan daarna wel een jaar of langer duren voordat er weer voldoende geschubt loof is terug gegroeid waarna het naald loof verwijderd kan worden.
De bes achtige dennen appels zijn rond of ovaal, Aanvankelijk van de soort zijn ze tussen de 3 mm en 2 cm groot en duurt het ongeveer twee jaar om te rijpen.
De zaden zijn rond of hoekig, De bessen worden vaak door vogels opgegeten die dan later de vruchtbare zaden verspreiden door deze weer uit te poepen.
De jeneverbes is zeer geschikt om doodhout bij toe te passen (Jin en Shari).
Dit komt doordat de levensader onder een gebroken of door op een andere manier gestorven tak uit zal drogen en zal sterven.
Dit creëert natuurlijk doodhout wat dan word ontdaan van de bast en schoon gemaakt waarna het door de zon gebleekt word (toepassing van jin vloeistof bevordert het bleek proces)
Doodhout bij een jeneverbes is zeer duurzaam.
Het grijs/witte doodhout geeft een aantrekkelijk uiterlijk en is goed in contrast in combinatie met de rood bruine of geel bruine bast en het groene loof.
Als u hulp nodig heeft bij het identificeren van uw boom, Probeer dan onze bonsai boom indentificatie gids.
Jeneverbes Bonsai Film
Specifieke Bonsai verzorgings richtlijnen voor de jeneverbes bonsai.
Standplaats:
Plaats de boom het hele jaar buiten, Op een plaats met veel zon.
De jeneverbes zal binnen niet overleven.
Tijdens de winter de boom beschermen als de temperaturen onder de -10 °c komen.
Sommige soorten zullen in de winter verkleuren naar een paars bruin achtige kleur dit hoort bij het vorst beschermings mechanisme, in de lente worden ze weer groen.
Watergift:
Voorzichtig zijn en niet te veel water geven, de wortels van de jeneverbes houden niet van een natte grond.
Voordat je water geeft is het belangrijk dat de grond wat gedroogd is.
Benevelen kan regelmatig gedaan worden zeker nadat de boom pas verpot is omdat deze profiteerd van de luchtvochtigheid.
Lees verder over watergift bij bonsai.
Bemesten:
Gebruik normale vaste organische meststoffen elke maand gedurende het groeiseizoen of een vloeibare mest elke week.
Als sterke groei gewenst is kan een mest stof met een hoger stikstof gehalte gebruikt worden.
Goedkope jeneverbes bonsai
Snoeien:
Ontwikkelen van loof plateau's, lange scheuten die buiten de vorm uit groeien kunnen genepen of gesnoeid worden bij de basis met een scherpe schaar gedurende het groeiseizoen.
Snoei de jeneverbes niet zoals een heg want het verwijderen van alle groeipunten zal de boom verzwakken en de punten zullen bruin worden.
Als de loof plateau's te dicht begroeid worden moeten deze uitgedund worden met een scherpe schaar.
De jeneverbes is over het algemeen een sterke boom die goed tegen harde snoeibeurten kan, maar hij zal niet op kaal hout opnieuw uitlopen dus zorg ervoor dat aan het einde van elke tak nog wat loof staat om deze in leven te houden.
Lees verder over bonsai snoeien.
Bedraden: Jeneverbessen die gekweekt zijn voor bonsai zijn in de meeste gevallen al stevig bedraad geweest waneer zij nog jong waren.
Damatische verdraaide vormen zijn populair en komen overeen met de natuurlijke vorm hoe ze in de Japanse bergen groeiden.
Jeneverbessen kunnen flink gebogen worden, waar nodig ingepakt met raffia of tape als bescherming, wees wel voorzichtig met delen die doodhout bevatten deze delen breken gemakkelijk.
Als ze groot en oud zijn kan je het doodhout er af splijten om de levende meer flexibele delen te buigen.
De loof plateau's moeten bedraad en uitgespreid worden na het uitdunnen als dit nodig is, om er licht en lucht in te krijgen anders zullen de binnenste delen van de plateau's sterven ook het risico op schimmels is hoger als de plateau's te dicht begroeid zijn.
Vanuit esthetisch oogpunt willen we een open takstructuur behouden en voorkomen dat de Jeneverbes op broccoli gaat lijken.
Verpotten:
Eens elke twee jaar, oudere bomen minder vaak, gebruik een goed drainerend substraat, snoei de wortels niet te hard.
Vermeerdering:
Zaaien of stekken.
Verkrijgen jeneverbes bonsai:
Veel goed geschikte jeneverbes soorten in verschillende formaten worden bij de meeste kwekerijen en tuincentra verkocht vaak vind je daar goed ruw bonsai matteriaal.
In tuinen, betonnen bakken en op oude graven die geruimd gaan worden staan soms oude exemplaren en als je geluk hebt geeft de eigenaar toestemming om er eentje uit te graven voor weinig geld of een nieuwe plant.
Bonsai gerichte kwekerijen bieden alles aan van jonge planten, pre bonsai, voorgevormde bomen en ook hoogwaardige bonsai in alle stijlen en formaten.
Ziektes/plagen: als Jeneverbessen goed verzorgd worden en een ideale standplaats hebben, dan zijn ze goed bestand tegen plagen. Wel is het verstandig het loofdek niet al te dicht te laten worden, anders kan ongedierte zich daar makkelijker in nestelen. In de winter moeten Jeneverbessen in een plaats hebben met genoeg licht en regelmatig nagekeken worden want ongedierte kan ook in de winter voorkomen. Jeneverbessen kunnen soms besmet worden met spint, dopluis, bladluis, of Jeneverbesmot.
Standaard insecticide/bestrijdingmiddel helpt maar je zult de oorzaak moeten vinden waarom de plant besmet is geraakt. Een groot probleem is perenroest. De verschillende Jeneverbessoorten en cultivars hebben een verschillende gevoeligheid hiervoor. Er zijn ook soorten die hier niet gevoelig voor zijn. Globaal gezien zijn de blauw-groen gekleurde Jenverbessen hier beter tegen bestand als de gelig-groene soorten. De Japanse Jeneverbessen worden ook maar zelden besmet met Perenroest. Op het internet zijn bestanden te vinden waarin de mate van gevoeligheid van de vele Jeneverbessoorten beschreven zijn. Perenroest infecteerd een Jeneverbes voorgoed en veroorzaakt zwelling waarbij bruine gallen ontstaan. In de lente, gedurende regenachtig weer, produceren de gallen grote, oranje gelei-achtige uitlopers, vol met sporen, die perenboomloof besmetten. (Er zijn ook soorten die Meidoorn of Granaatappel als gastheer hebben, in plaats van Peer.) De schimmel veroorzaakt bruine vlekken op het perenboomloof. In de late zomer veroorzaakt dit bruine verkleuring aan de onderzijde van de perenbladeren, wat op hun beurt weer sporen onwikkeld waardoor weer Jeneverbessen besmet worden. Terwijl Peren in de meeste gevallen niet blijvend besmet zijn, -ze worden elk jaar opnieuw besmet en kunnen ook succesvol behandeld worden met een schimmeldodend middel-, kan een besmette Jeneverbes normaal gesproken niet genezen worden. De zichtbaar besmette delen sterven in de meeste gevallen af en de schimmel kan zich weer openbaren op andere delen van de boom. De delen die besmet zijn met de gezwollen delen en gallen geeft geen garantie dat de schimmel zich niet weer openbaart. Hoewel er verschillende meningen over bestaan, is het het beste om een besmette Jeneverbes onmiddelijk te verbranden of in de vuilnisemmer te stoppen in plaats van om hem op composthoop te gooien.
Bonsai verzorgings gids jeneverbes
Het geslacht jeneverbes bestaat uit meer dan 50 variëteiten en behoort tot de cypress familie.
De jeneverbes is een groenblijvende conifeer boom of struik en zeer populair voor bonsai doeleinden.
De populairste soorten zijn de chinese jeneverbes (juniperus chinensis), japanse shimpaku (Juniperus sargentii), japanse naald jeneverbes (Juniperus rigida), de twee centraal Europese soorten: de savin (Juniperus sabina) en de common jeneverbes (juniperus communis) maar ook vele andere soorten en variëteiten uit alle delen van de wereld die beschikbaar zijn in onze kwekerijen.
Kleuren van het loof variëren van donker blauw-groen tot licht groen en sommige variëteiten goudgeel-groen het loof kan bestaan uit geschubt loof of naald loof.
Soorten met geschubt loof hebben als jonge planten vaak eerst naald loof (dit word jong/stress loof genoemd), het gebruikelijke geschubte loof verschijnt later.
Na stevige snoei, buigingen, overbewatering of andere stress factoren kan het stress loof weer terug keren,
Het kan daarna wel een jaar of langer duren voordat er weer voldoende geschubt loof is terug gegroeid waarna het naald loof verwijderd kan worden.
De bes achtige dennen appels zijn rond of ovaal, Aanvankelijk van de soort zijn ze tussen de 3 mm en 2 cm groot en duurt het ongeveer twee jaar om te rijpen.
De zaden zijn rond of hoekig, De bessen worden vaak door vogels opgegeten die dan later de vruchtbare zaden verspreiden door deze weer uit te poepen.
De jeneverbes is zeer geschikt om doodhout bij toe te passen (Jin en Shari).
Dit komt doordat de levensader onder een gebroken of door op een andere manier gestorven tak uit zal drogen en zal sterven.
Dit creëert natuurlijk doodhout wat dan word ontdaan van de bast en schoon gemaakt waarna het door de zon gebleekt word (toepassing van jin vloeistof bevordert het bleek proces)
Doodhout bij een jeneverbes is zeer duurzaam.
Het grijs/witte doodhout geeft een aantrekkelijk uiterlijk en is goed in contrast in combinatie met de rood bruine of geel bruine bast en het groene loof.
Als u hulp nodig heeft bij het identificeren van uw boom, Probeer dan onze bonsai boom indentificatie gids.
Jeneverbes Bonsai Film
Specifieke Bonsai verzorgings richtlijnen voor de jeneverbes bonsai.
Standplaats:
Plaats de boom het hele jaar buiten, Op een plaats met veel zon.
De jeneverbes zal binnen niet overleven.
Tijdens de winter de boom beschermen als de temperaturen onder de -10 °c komen.
Sommige soorten zullen in de winter verkleuren naar een paars bruin achtige kleur dit hoort bij het vorst beschermings mechanisme, in de lente worden ze weer groen.
Watergift:
Voorzichtig zijn en niet te veel water geven, de wortels van de jeneverbes houden niet van een natte grond.
Voordat je water geeft is het belangrijk dat de grond wat gedroogd is.
Benevelen kan regelmatig gedaan worden zeker nadat de boom pas verpot is omdat deze profiteerd van de luchtvochtigheid.
Lees verder over watergift bij bonsai.
Bemesten:
Gebruik normale vaste organische meststoffen elke maand gedurende het groeiseizoen of een vloeibare mest elke week.
Als sterke groei gewenst is kan een mest stof met een hoger stikstof gehalte gebruikt worden.
Goedkope jeneverbes bonsai
Snoeien:
Ontwikkelen van loof plateau's, lange scheuten die buiten de vorm uit groeien kunnen genepen of gesnoeid worden bij de basis met een scherpe schaar gedurende het groeiseizoen.
Snoei de jeneverbes niet zoals een heg want het verwijderen van alle groeipunten zal de boom verzwakken en de punten zullen bruin worden.
Als de loof plateau's te dicht begroeid worden moeten deze uitgedund worden met een scherpe schaar.
De jeneverbes is over het algemeen een sterke boom die goed tegen harde snoeibeurten kan, maar hij zal niet op kaal hout opnieuw uitlopen dus zorg ervoor dat aan het einde van elke tak nog wat loof staat om deze in leven te houden.
Lees verder over bonsai snoeien.
Bedraden: Jeneverbessen die gekweekt zijn voor bonsai zijn in de meeste gevallen al stevig bedraad geweest waneer zij nog jong waren.
Damatische verdraaide vormen zijn populair en komen overeen met de natuurlijke vorm hoe ze in de Japanse bergen groeiden.
Jeneverbessen kunnen flink gebogen worden, waar nodig ingepakt met raffia of tape als bescherming, wees wel voorzichtig met delen die doodhout bevatten deze delen breken gemakkelijk.
Als ze groot en oud zijn kan je het doodhout er af splijten om de levende meer flexibele delen te buigen.
De loof plateau's moeten bedraad en uitgespreid worden na het uitdunnen als dit nodig is, om er licht en lucht in te krijgen anders zullen de binnenste delen van de plateau's sterven ook het risico op schimmels is hoger als de plateau's te dicht begroeid zijn.
Vanuit esthetisch oogpunt willen we een open takstructuur behouden en voorkomen dat de Jeneverbes op broccoli gaat lijken.
Verpotten:
Eens elke twee jaar, oudere bomen minder vaak, gebruik een goed drainerend substraat, snoei de wortels niet te hard.
Vermeerdering:
Zaaien of stekken.
Verkrijgen jeneverbes bonsai:
Veel goed geschikte jeneverbes soorten in verschillende formaten worden bij de meeste kwekerijen en tuincentra verkocht vaak vind je daar goed ruw bonsai matteriaal.
In tuinen, betonnen bakken en op oude graven die geruimd gaan worden staan soms oude exemplaren en als je geluk hebt geeft de eigenaar toestemming om er eentje uit te graven voor weinig geld of een nieuwe plant.
Bonsai gerichte kwekerijen bieden alles aan van jonge planten, pre bonsai, voorgevormde bomen en ook hoogwaardige bonsai in alle stijlen en formaten.
Ziektes/plagen: als Jeneverbessen goed verzorgd worden en een ideale standplaats hebben, dan zijn ze goed bestand tegen plagen. Wel is het verstandig het loofdek niet al te dicht te laten worden, anders kan ongedierte zich daar makkelijker in nestelen. In de winter moeten Jeneverbessen in een plaats hebben met genoeg licht en regelmatig nagekeken worden want ongedierte kan ook in de winter voorkomen. Jeneverbessen kunnen soms besmet worden met spint, dopluis, bladluis, of Jeneverbesmot.
Standaard insecticide/bestrijdingmiddel helpt maar je zult de oorzaak moeten vinden waarom de plant besmet is geraakt. Een groot probleem is perenroest. De verschillende Jeneverbessoorten en cultivars hebben een verschillende gevoeligheid hiervoor. Er zijn ook soorten die hier niet gevoelig voor zijn. Globaal gezien zijn de blauw-groen gekleurde Jenverbessen hier beter tegen bestand als de gelig-groene soorten. De Japanse Jeneverbessen worden ook maar zelden besmet met Perenroest. Op het internet zijn bestanden te vinden waarin de mate van gevoeligheid van de vele Jeneverbessoorten beschreven zijn. Perenroest infecteerd een Jeneverbes voorgoed en veroorzaakt zwelling waarbij bruine gallen ontstaan. In de lente, gedurende regenachtig weer, produceren de gallen grote, oranje gelei-achtige uitlopers, vol met sporen, die perenboomloof besmetten. (Er zijn ook soorten die Meidoorn of Granaatappel als gastheer hebben, in plaats van Peer.) De schimmel veroorzaakt bruine vlekken op het perenboomloof. In de late zomer veroorzaakt dit bruine verkleuring aan de onderzijde van de perenbladeren, wat op hun beurt weer sporen onwikkeld waardoor weer Jeneverbessen besmet worden. Terwijl Peren in de meeste gevallen niet blijvend besmet zijn, -ze worden elk jaar opnieuw besmet en kunnen ook succesvol behandeld worden met een schimmeldodend middel-, kan een besmette Jeneverbes normaal gesproken niet genezen worden. De zichtbaar besmette delen sterven in de meeste gevallen af en de schimmel kan zich weer openbaren op andere delen van de boom. De delen die besmet zijn met de gezwollen delen en gallen geeft geen garantie dat de schimmel zich niet weer openbaart. Hoewel er verschillende meningen over bestaan, is het het beste om een besmette Jeneverbes onmiddelijk te verbranden of in de vuilnisemmer te stoppen in plaats van om hem op composthoop te gooien.
Vertaling (6) 7 jaren 8 maanden geleden #62262
- marcellucas
- Offline
- Platinum Member
- Berichten: 2543
- Ontvangen bedankjes 718
Nog wat correcties haha
verzorgings gids => verzorgingsgids
cypress familie => cipresfamilie of familie der cipressen
conifeer boom of struik => conifeer, boom of struik
bonsai doeleinden => bonsaidoeleinden
centraal Europese => centraaleuropese
goudgeel-groen het loof => goudgeel-groen. Het loof
geschubt => geschubd
bes achtig => besachtig
naald loof => naaldloof
stress factoren => stressfactoren
stress loof => stressloof
terug gegroeid=> teruggegroeid
dennen appels=>dennenappels (bij een jeneverbes?)
word ontdaan=wordt ontdaan
rood bruine of geel bruine bast=>roodbruine of geelbruine bast
Zijn er nog meer geloof ik. Dat krijg je met het langste stuk:)
verzorgings gids => verzorgingsgids
cypress familie => cipresfamilie of familie der cipressen
conifeer boom of struik => conifeer, boom of struik
bonsai doeleinden => bonsaidoeleinden
centraal Europese => centraaleuropese
goudgeel-groen het loof => goudgeel-groen. Het loof
geschubt => geschubd
bes achtig => besachtig
naald loof => naaldloof
stress factoren => stressfactoren
stress loof => stressloof
terug gegroeid=> teruggegroeid
dennen appels=>dennenappels (bij een jeneverbes?)
word ontdaan=wordt ontdaan
rood bruine of geel bruine bast=>roodbruine of geelbruine bast
Zijn er nog meer geloof ik. Dat krijg je met het langste stuk:)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx