Dank je wel voor jullie uitgebreide antwoorden.
Ik woon in Den Haag dus inderdaad voor nov is er geen vorst te verwachten.
Als ik jullie zo hoor kan ik beter wachten tot het voorjaar.
In elk geval tot het najaar en dan eens kijken hoe hij er aan toe is.
Dea ik weet dat je geënte bomen meestal niet moet marcoteerd.
Maar het gaat hier om een malus die ik ontworteld op straat heb gevonden tijdens een wandeling met de hond. Het was donker op dat moment.
Hij was toen twee meter hoog.
Ik heb hem mee naar huis genomen en afgezaagd op 30 cm. en in een kleine schaal gezet want van de wortels was ook niet veel meer over.
Eigenlijk was het een gek project. De volgende ochtend zag ik dat het boompje een vreselijk lelijke entplaats had. Maar hij deed het en ging bloeien en kreeg appeltjes en blad en toen kon ik hem niet meer weggooien.
Hij staat nu twee jaar in een schaal en heeft een diameter van 10 cm ongeveer.
Hij heeft veel loof en een stuk of 8 takken. Hij is erg vitaal. Ik heb hem geënt na de bloei omdat ik de bloei niet kon weerstaan.
Ik las in de literatuur (om het zo maar eens te noemen) dat je een geënte boom wel kon marcoteren als je maar een stukje van de onderstam meenam.
Dat heb ik in elk geval proberen te doen. En geloof me de entplaats is niet om aan te zien er moest echt wat gebeuren.
Nou, ik neig nu naar het volgend voorjaar maar ik zal jullie in elk geval laten weten wat het wordt. Tenslotte kennen jullie nu de geschiedenis van de boom ( die ik in eerste instantie voor een prunus versleet -)
Pas toen er appeltjes aan kwamen......