11/08/2020
Het is nu 4 dagen geleden dat ik mijn wilg gesnoeid heb en dat heeft hem precies goed gedaan. Op de overblijvende takken krijgt hij veel nieuwe scheuten.
Ik heb hem met dit warme weer gewoon in de volle zon (voor een groot deel van de dag) laten staan en ervoor gezorgd dat de emmer waarin hij staat constant vol was.
Mijn andere wilg, die ik nog niet gesnoeid heb, is wat gele bladeren aan het krijgen.
Ik ben naar zijn wortels gaan kijken en zijn pot is volledig vol gegroeid. Dringend verpotten dus.
Maar in welk grondmengsel zou ik dit zetten? Als ik hem zoals nu in een emmer laat staan, maakt dit eigenlijk niet veel uit omdat hij dan toch constant nat staat. Maar ik heb online op verschillende websites gelezen dat dit eigenlijk niet goed is omdat de wortels dan gaan rotten. Misschien is dit ook wel de oorzaak van de gele bladeren?
Maar wilg moet wel vochtig staan, dus dan zou ik een korrelig substraat moeten mengen met iets dat goed vocht vasthoudt. En regelmatig gieten en in de warme periodes eventueel in een met water gevulde schaal plaatsen.
Momenteel heb ik zeoliet, aveve kattenbakkorrels, turf en potgrond staan. Zou daar iets goed mee te mengen zijn voor deze toepassing?