Vaak zie je vragen over sneller stamdikte kweken.
De beste methode is dan volle grond zodat de plant vrijuit kan groeien. Immers, meer mogelijkheid voor wortels onder de grond geeft automatisch meer mogelijkheid tot groei boven de grond.
Zo zie ik bij de grote eiken in het park nieuwe takken binnen een seizoen eenvoudig 3 tot 6 cm dik worden.
Dit brengt mij bij de volgende vragen die ik graag bevesitgd of ontkracht zou zien:
Bij een marcot beschadig/verwijder je de cambiumlaag. Er kan dus geen glucose meer naar de wortels gebracht worden daar het transport doorbroken is. Hierdoor maakt de plant boven het beschadigde cambium nieuwe wortels aan.
Doordat je het saphout intact laat is er dus wel mogelijkheid om voeding en water naar de gemarcotteerde tak te sturen toch?
Is het dan dus niet zo dat hoe langer je de gemarcotteerde tak laat zitten hoe sneller deze zal groeien en dus ook verdikken?
De wortels uit de volle grond, welke een veel groter volume hebben, kunnen immers nog steeds voedsel en water naar boven sturen, enkel niet meer ontvangen.
Klopt dit of heb ik het helemaal verkeerd begrepen.
Ik vraag dit omdat wij net een huis hebben gekocht met een tuin met een aantal enorme japanse esdoorns in de tuin waar ik op een minder opvallende plek wat marcotten wil gaan zetten om deze dan op te gaan kweken tot bonsai.
Echter zou het mooi zijn door de juiste informatie een beter resultaat te kunnen halen.
Ik weet het, bonsai is een marathon en geen sprint. Maar als je moest kiezen om je salaris over een maand te krijgen of over een jaar en dit kan zonder slechte gevolgen dan kiest iedereen om het over een maand te krijgen.