M'n volgende projectje waarmee ik bezig ben, is niet echt een marcot of een ent, maar eigenlijk een reuze grote stek.
In het gemeentepark staat een treurwilg, volgens mij een Salix sepulcralis 'Chrysocoma', een gele treurwilg dus, te herkennen aan zijn gele hangende twijgen.
Deze boom is zo'n 20 m hoog.
Aan de voet groeit er sinds geruime tijd een dikke tak.
In augustus 2017, heb ik er de zaag in gezet en de tak tegen de boomstam afgezaagd.
Deze heb ik gewoon in een toch wel iets te klein bloempotje ('k had niets anders bij de hand .... tot daar de goede voorbereiding
) geplaatst met commerciële bonsaigrond als substraat en dagelijks helemaal onder water gezet, nadat ik alle takjes en twijgjes heb verwijderd.
De tak is heel snel beginnen knoppen aanmaken, maar snel werd de pot te klein.
Ik heb Tom gevraagd om een bakje voor mij te maken voor mijn tak.
Ik heb hem dus verpot in een nieuwe substraat, nadat ik de wortels gereinigd en geknipt heb.
Inderdaad, helemaal buiten het seizoen. Maar 't was van moeten;
Het water geraakte niet meer tot in het midden van de kluit, de wortels deden het niet meer zo goed en de blaadjes hingen te slap.
Ook merkte ik dat 1 kant van de stam absoluut geen knoppen wilden ontwikkelen.
Na de verpot-operatie, heeft de boom in eerste instantie alle blaadjes verloren.
Ik heb de takken wat ingekort en verder de boom verzopen.
En ziedaar plots kreeg ik een explosie van knoppen, zelf aan de kant waar eerder niets wilde groeien.
In mijn ogen is de hele operatie een suc6 geweest.
Vooreerst laat ik de boom nu z'n gang gaan.
Later zal ik de hoogte reduceren en wat takken selecteren.