hercules schreef : Dus je kiest een mooie tak van een boom.En het liefst een dikke tak?
Dan haal je het schors over een breedte van 2 cm weg?
Om de ontschorste stuk, wikkel je mos en pakt dat goed in met plastiek,klopt dat een beetje? Moet je ook hormoon poeder gebruiken? Of iets anders?
Eerst goed kijken wat je wil marcotteren, dan kijken waar.
en dan ga je snede maken. de dikte van de snede is afhankelijk van de dikte van de tak die je wil gaan marcotteren.
iets meer als de dikte van de stam is wat ik aanhoud. bedenk bij het afsnijden wel dat de tak als je het goed doet wortels zal gaan vormen bij de bovenste snede.
Het mos wat gebruikt word is spaghnum mos. niet zomaar ieder mosje dus. dit moet goed vochtig zijn. laten weken in water dus.
gebruik een goed scherp mes om de snedes te maken en schaaf even goed met een mes over hyet gedeelte waar je de schors heb weggehaald. de sapstroom moet volledig onderbroken worden.
dan een wel of geen stekpoeder? papje maken en insmeren vochtig mos royaal om de wond heen en inpakken. met plastic folie (diepvrieszakje ofzo) draad boven en onder er omheen en dan nog kruislings zodat het mos goed aangedrukt zit op de wond.
afdekken daarna met zwarte folie zodat de wortels niet gaan verbranden enz.
Of je wel of geen stekpoeder gebruikt zijn de meningen over verdeeld op het internet.
dus ben dit zelf ook ff uit aan het proberen met wel of niet.
moet er wel ff bij zeggen dat dit mijn eerste keer is en ik dus nog niks suc6vol erfa gehaald heb.