Ergens halverwege jaren 90 heb ik deze malsai aangeschaft. Blij was ik het het, voor mij toen, mooie boompje.
Na een eerste snoei heb ik hem, omdat de wortelvoet er niet uit zag, in een diepe bloempot gezet. In de hoop dat hij een mooiere wortelvoet zou ontwikkelen.
Op onderstaande foto kun je zien dat de wortelvoet er niet uitzag. Deze foto is van jaren later, uit 2009. Ook kun je hieruit opmaken dat de bovenstaande poging om de wortelvoet te verbeteren zinloos was geweest.
Ik had al jaren gehoord van marcotteren, maar nog nooit het lef gehad op het toe te passen op mijn eigen boompjes. Toch stoorde ik me aan de lelijke wortelvoet en besloot toch maar een poging te doen in 2006. Volgens de boeken moest ik een ring van de bast wegsnijden, stekpoeder rondom de wond smeren en tenslotte de wond omringen met spagnum wat bijeengehouden wordt door een stuk plastic. Met het zweet in mijn naad had ik dit ten uitvoer gebracht. Na een paar maanden gluren tussen plastic door. Helaas, er was niets te zien wat op nieuwe worteltjes leek.
Ik had geduld tot het jaar daarop.
De boel opengemaakt. Tot mijn verbazing had het boompje de complete verwijderde ring weer overgroeid met nieuwe callus. Er was zelfs bijna niet meer van te zien. De poging was definitief mislukt.
In mei van dat jaar (2007) heb ik weer een tweede poging gedaan, maar nu een bredere en diepere wond weggesneden, zodat ik zeker wist dat er geen cambium meer op de kale ring zat.