Oenes schreef : Leatherback: Dat je het bovenstaande durft te schrijven zeg. Ik zou me schamen.
savri1 schreef : Het bericht van Leatherback zal ik maar niet al te serieus nemen, dit omdat ik van diverse kanten heb vernomen dat de boompje toch een stuk meer waard zijn dan een paar tientjes.
Als iemand mij een exacte richtprijs kan geven, zou ik daar mee geholpen zijn.
Het is met bonsai zoals met kunst: Het is wat de gek er voor geeft. Dat er bij Lodder bomen staan die het stek-stadium nauwelijks voorbij zijn en dat daar grof 60 euro voor betaald wordt, tsja.. Daar kan ik met mijn hoofd echt niet bij. Omdat iemand het label 'bonsai' op de voorkant stanst maakt het nog geen waardevolle boom (Net zoals niet elke tak die je in het bos uitgraaft een Yamadori is). Gelukkig heb je er veel verstand van Savri, wat blijkt uit de gedachte dat je een oude geglazuurde pot 50 euro waard vindt, en aangeeft dat Bonsai en Koi karpers niet samen gaan. Ter info: Het soort potten die je nu aanbiedt, daar heb ik vorig jaar een achterbak vol van overgenomen voor rond de 40 euro, en dat was inclusief leisteenplaten, rotsen etcetc. En dat bij iemand die wel bezig was met Bonsai. Alleen als het bijzondere potten zijn kan je veel meer dan een paar euro per pot verwachten. En om die prijs te krijgen zal je nadrukkelijk foto's moeten plaatsen van de goede potten. Elke plant vereist zijn eigen pot, passende bij de stijl en soort.
Iemand is best bereid 60, 70, 80, ... euro voor een pot te betalen ALS deze pot exact past bij de boom die ze hebben staan. Een pot wordt bij een boom gekocht, en nauwelijks omgekeerd (Uitzonderingen daargelaten: Hele bijzondere potten, daar kweken mensen ook wel bomen voor, is het niet Davids?). Maar als het gewoon standaard seriewerk is zoals jij nu laat zien, dan verwachten mensen een leuk koopje te hebben. Even op marktplaats zoeken op bonsai & pot kan heel verhelderend werken:
kopen.marktplaats.nl/search.php?stop_for...anced=1&q=bonsai+pot
. Dan zie je bv dat een pot zoals die jij gepost hebt, ook voor 1,50E op marktplaats staat:
link.marktplaats.nl/531641231
. Dus als je een bod krijgt van 1 euro per pot waarmee je de hele set kwijt bent, zou ik dat overwegen. Of je moet veel meer tijd en moeite er in willen steken en de potten afzonderlijk adverteren, of in groepen van 10, 20 en dan een aantrekkelijke prijs. Honderden potten tegelijk raak je alleen kwijt aan handelaren, of mensen die een leuke variatie thuis willen hebben staan.Beiden zijn op zoek naar een leuk prijsje.
Wat betreft de bomen..
Een van de belangrijkste 'schoonheidseisen' van een 'standaard' bonsai is een mooi ontwikkelde stam, die netjes verdunt naar dunnere takken, zonder dat deze opeens dikker wordt halverwege de stam en een mooie wortelvoet die de boom ondersteunt. Daar voldoet deze pinus absoluut niet aan. En de stamverdikking is dusdanig, dat je dit niet zomaar oplost, sterker nog: Het lijkt alsof de kroon er bovenop geent is, en de kroon past niet qua gewicht van de takken bij de onderstam. Tenslotte is de kroon niet evenwichtig opgebouwd; De takkelijk lijken te staan waar ze toevallig overbleven. Al met al geen superboom, en een met problemen die je niet zonder vele jaren werk en wat geluk oplost. Daarom is deze boom in mijn ogen niet veel meer waard dan een willekeurige pinus van gelijke grootte die je bij een tuincentrum haalt. Maar goed; Je vind vast iemand die er zo 300 euro voor neertelt als je er een schaal omheen doet en een beetje mooi fotografeert. Wat hij waard is.. een paar tientjes.
De prunus is eigenlijk te vroeg gevormd. Je hebt nu een harde verdunning in de stam op de plek waar de stam een aantal jaar geleden is afgekapt. Om hier een topboom van te maken, zou je eigenlijk de boom een jaar of 2 in de top door moeten laten groeien, zodat de overgang van stam naar kroon vloeiender wordt. Voor mij maakt dat een boom die ook niet superveel geld op zou mogen brengen.
Maar goed. Mensen die wat langer op dit forum zitten kennen mijn mening over prijs inflatie bij Bonsai, en mijn verbazing over prijzen. Twee weken geleden bij Lodder me weer kapot gelachen over de vraagprijs van sommige dingen. (Vooral als je hun top-stukken in de 2000 euro range vergelijkt met hun bomen in de 200-500 euro range is het schrikken wat een verschil in kwaliteit er is. De takken die ze als boompjes verkopen voor 50E zullen we het maar niet over hebben; Hun kwaliteit jonge olijven stonden voor 5E bij intratuin in het najaar). Nogmaals: Niet alles wat bonsai label krijgt is waardevol, net zomin als alle kunst of antiek waardevol is. Er zijn bepaalde kenmerken die aanwezig moeten zijn om het waarde te geven.