Alle boompjes die ik behouden heb, zijn een bewerking aan de wortels ondergaan: Ik heb OF de dikke vlezige wortels tot een minimum terug gebracht, danwel helemaal weg gehaald. Hierbij reken ik op tot 1/3 verlies door te hard terug snoeien. Tegelijk heb ik de planten terug gebracht tot <40cm. Om zeker te zijn van overleven zou ik de vlezige wortels niet te ver terug snoeien. Mijn inschatting is dat je toch wel 1/3 moet laten zitten om niet al te veel risico te lopen. (Maar.. ik ken Malus niet. Met andere soorten heb ik zaailingen wel ontdaan van 90% van hun wortels en die overleefden dat moeiteloos).
De planten staan bij mij allemaal in de volle grond en blijven daar minimaal een groeiseizoen staan en dan mogen ze lekker doorgroeien, zonder enige snoei. Afhankelijk van de groeisnelheid zijn ze volgend voorjaar dik genoeg.
Hou er rekening mee dat deze planten minder sterk zijn dan planten die al een poos in pottenstaan. Het wordt de komende week koud. Daarom zou ik als ik mijn planten vandaag had gekregen ze niet meer buiten in de tuin zetten; Ik zou ze in een pot zetten, met gewoon potgrond, en deze in de schuur plaatsen (Of een willekeurig andere plek waar de temperatuur nadrukkelijk onder de 7,8 graden blijft). Zodra deze periode van vorst voorbij is kan je ze dan in de tuin zetten, of je houdt ze gewoon in een grote pot.
Om echte groei te krijgen kan je ze ook in 4 liter potten zetten de eerste een of twee jaar. Zet ze pas in een vlakke schaal als je de stam goed vind. Zodra je de wortels gaat pesten gaat de groei er hard huit.