Marco buijsman schreef : Een zaailing van mij gaat dit jaar zijn 16e levensjaar in. Pas nu heb ik hem voor het eerst in een schaal gezet.... Ik denk dat je wat vroeg bent om op schalenjacht te gaan...
@marco Om welke soort boom gaat het bij jou? Heeft hij al wat vorm?...
@bas de mammoetbomen zullen iets sneller in pot kunnen, maar sommige soorten zul je best opkweken in andere potten/volle grond. Ik had je dit aangeraden omdat dit dan een boom van jezelf zou zijn (en hier moet je jong aan beginnen). Je kan hier rekening houden met alles van in het begin zoals vorm, snoeiwonden die je kan beperken omdat je de ongewenste takken vroeg kunt verwijderen en hierbij de wonden veel kleiner zijn en sneller helen,... Tal van voordelen, het grote nadeel: de tijd vooraleer je er iets mooi van kunt maken kan oplopen tot tientallen jaren.
Wat je wel kan doen met je potten nu, is plantjes kopen in het tuincentrum (geschikt voor bonsai liefst) en hier wat mee "spelen", in pot zetten, snoeien,... Zo kweek je ervaring, en is een verlies van een boom niet zo drastisch. Lukt dit je aardig en hou je de bomen in leven kan je overwegen met wat duurder materiaal te gaan werken. Dit is enkel een suggestie, je doet natuurlijk wat je wil