Onderwerp:

Lorkjes 8 jaren 6 maanden geleden #49690

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940

marcellucas schreef :

dennisfranx schreef : hmmm ik dacht dat als je een plant/boom uit pot in zijn geheel met kluit in de volle grond zet dit geen kwaad kon maar wil best wachten tot volgend jaar hoor Marcel is geen probleem ;)

Weet je, als het lukt ben je blij, als het niet lukt niet ;) Veel meer zit er niet achter. Ik verlies ook nog steeds bomen. Van mijn lariksbos dat ik dit voorjaar heb gemaakt. is er minstens eentje dood en misschien wel drie. Dus het blijft altijd een kwestie van hoe groot is een risico en hoeveel risico wil je nemen.

Als je deze lariksen gewoon laat staan in deze bak, blijven ze (vrijwel) zeker in leven. Als je ze overplant weet je dat niet zeker. Van mij mag je overplanten hoor :P Ik heb hier niks te vertellen ;)

Als een boom doodgaat is het vrijwel altijd door teveel ingrepen. Bijna nooit door te weinig. De kunst is om de gulden middenweg te vinden.

Ik zie een aantal bomen op het forum behandeld worden op dit moment waarvan ik de weddenschap wel aandurf dat ze dit seizoen niet gaan overleven....

ja nou ik vind het te ver om ze even op te halen dus kunnen ze ook niet doodgaan :p

hoop dat er van mij geen tussen zitten haha maar ik begrijp je wel... ik als beginner vind het ook lastig mijn geduld te bewaren maar lukt steeds beter ze toch maar alleen water te geven en mest behalve mijn impulsieve Actie om een taxus te snoeien waar ik misschien mee had moeten wachten :blush:

verder veel kijken naar de boompjes om te zien wat ik er volgend jaar mee moet/kan doen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lorkjes 8 jaren 6 maanden geleden #49691

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718
Er is wel een beloning: hoe meer je je dit jaar inhoudt, en hoe beter je een plant dit jaar verzorgt, bewatert, bemest en met rust laat, hoe sterker hij wordt en hoe meer hij volgend jaar zal kunnen verdragen:)

Lorkjes 8 jaren 6 maanden geleden #49693

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
en dan voorzichtig zijn en niet teveel doen :p

Lorkjes 8 jaren 6 maanden geleden #49723

• paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 85
Tja ongeduldig zeker, maar er valt allemaal wat van te zeggen.
welke risico's wil je nemen?
gaat het om een mooie oude boom waar je jaren aan hebt gewerkt, of gaat het om goedkoop bonsai start materiaal.
Iedereen gaat nu en het hele jaar door zo een beetje naar het tuincentrum koopt bomen/struiken en plant deze.
Het gros hiervan doet het goed en overleefd, mogelijk wel met een seizoen achterstand omdat ze niet op de juiste tijd geplant zijn.

Dus..

Je koopt een leuk boompje met potentie bij het tuincentrum voor 25 euro.
of je gaat naar de kweker en koopt 25 boompjes voor 25 euro. een paar bakjes regelen en je plant 5 bosjes en zet de 2 mooiste stammen apart in potten.

De boompjes zijn op hoogte afgeknipt en in de witte bakken geplaatst met ruim voldoende grond, en er beginnen nu al weer nieuwe knoppen te komen onder op de wat kale stammen.

al met al denk ik dat ik hier minimaal een 1 leuk bosje van heb waar ik volgend jaar eens mee aan de gang kan gaan, voor 25 euro

Laast bewerkt: Post by paulsteenaart.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts