Ik vind de reacties een beetje onnodig fel hier...
Voor mensen die interesse in de druif hebben: Mijn schoonvader is 5 jaar geleden overleden. Om een jeugdherinnering bij ons ind e tuin te hebben na verkoop van mijn partners ouderlijk huis, hebben we een druif meegenomen. Dit was een rank van 15 jaar oud, met uitlopers tot wel 5 meter lang, en deze moest zonder mogelijkheid tot voorbereiden weg; We waren maar een week daar in huis welke verkocht was..
Ik heb aan het begin van de week de plant tot 75cm terug gesnoied, en flink water en mest gegegeven. Doel was de plant de wond te laten sluiten (Hoge sapdruk) en de kans te geven de voorraden weer wat op te krikken. Aan het einde van de week vervolgens aan de wortels begonnen: De wortels zijn allemaal op max 20 cm van de stam doorgestoken. Kluit van ongeveer 40cm doosnede & hoog uiteindelijk meegenomen; Dit was midden in de zomer nota bene.. De rest van de zomer de plant goed vochtig gehouden in de volle grond. Er was geen groei, dus maakten we ons zorgen. In het voorjaar was de druif de eerste druif in onze tuin die begon uit te lopen, en dat jaar is hij meteen 2 meter gegroeid.
Wat ik hiermee wil aangeven: Ze zijn enorm hard, en komen met erg weinig wortels weer terug. Ik denk derhalve dat het terras afbreken wat overdreven is. Het eerste rijtje tegels weghalen zou ruim voldoende moeten zijn, en vooral om wat ruinte te hebben om te werken. Als er in de zomer opschieters uit de wortels komen dan kan Marbel gewoon een klein flesje systemisch onkruid vernietiger halen bij de boerenbond oid en de scheuten bespuiten waardoor de wortels afsterven.
Druiven hebben taai hout, maar zijn heel makkelijk te zagen. Met een scherpe zaag of goede takkenschaar knip/zaag je de druif moeiteloos terug tot stronkje, en de rest van de rank in 1m lange stukken klaar voor de afvoer.
Met goed gereedschap is de hele excercitie voor je ervaren tuinders minder dan 2 uur werk.