Dag mensen, mijn eerste post maar ik kom graag ter zake want dit project/ probleem houdt mij erg bezig:
Het gaat om een techniek die stekken maakt van zaailingen van de Pinus Thunbergii.
Allereerst moeten de zaden kiemen daarna moeten deze jonge plantjes van wortels ontdaan worden en dus effectief gestekt worden.
Met moet wachten totdat het boompje een rode stam hebben. Volgens de beschrijvingen zouden deze met gebruik van een wortel hormoon moeten gaan uitlopen.
Doel van dit alles is een tijdswinst van rond de 5 jaar.
Ik heb dit een paar jaar geleden voor het eerst geprobeerd en was volledig mislukt. Nu zat me dit niet lekker en heb ik pasgeleden besloten dit proces toch nogmaals uit te gaan voeren, ditmaal volledig voorbereid.
Voorbereidingen betrof een stek bledje met zon 50 plekjes. Een coufeuse voor handhaving luchtvochtigheid, een warmte matje en nieuw stekpoeder(pokon)
Afzonderlijk gewacht totdat de plantjes een rode steel kregen. Toen met een nieuw scheermesje de stekken gemaakt en geplaatst in de coufeuse etc etc
TL balk boven de stekken zodat dit de fotosynthese stimuleerde.
Goed, een maand later kom ik tot de conclusie dat geen enkele stek geworteld is. IK heb alle cuttings gecontroleerd en ze nu maar in een glas water gezet want wie weet.(nutteloos natuurlijk)
Okee het moge duidelijk zijn dat ik nu wat desperaat ben.
Ik heb inmiddels een nieuwe bestelling van dezelfde Pinus zaden gedaan maar het heeft geen nut het nogmaals te doen zonder te weten wat ik zou kunnen verbeteren.
Ik hoop dat er mensen zijn die deze techniek succesvol uitgevoerd hebben en mij wat tips kunnen geven.
Het is een techniek voor het eerst naar buiten gebracht door een Japanner en is in twee afleveringen van Bonsai Today gepubliceerd. Verder heb ik er online maar 1 source voor gevonden, zal deze hieronder plaatsen.
Hoop op een reactie van mensen die deze techniek hebben uitgevoerd en mij kunnen helpen.
Bedankt alvast.
Hieronder de internet source die ik heb:
bonsaitonight.com/2011/07/01/how-to-crea...japanese-black-pine/