Onderwerp:

welke spantangmachine/rechte slijper?? 2 maanden 4 weken geleden #97232

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 416
  • Ontvangen bedankjes 172
Hallo allemaal,

Ik ben al in het bezit van een Dremel 3000, die is meer voor het kleinere freeswerk en afwerking, maar ik wil binnenkort ook een spantangmachine cq rechte slijper met een variabele snelheid kopen.
Ik wil die hoofdzakelijk gaan gebruiken voor 6 mm-freesjes.
Nu zijn er machines met een toerental tot bv 8000 tpm. en ook die met een toerental tot bv 25.000 tpm.

Sommige freesjes kunnen een toerental van 3000 tpm aan en andere 15.000 tpm.
Nu is de vraag aan jullie, degene die daar ervaring mee hebben, welke toerentallen voor die freesjes gebruikt worden?
Kun je dan volstaan met een machine die max. 8000 tpm heeft, ook al ga je frezen met een freesje wat 15.000 tpm max. aan kan?

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

welke spantangmachine/rechte slijper?? 2 maanden 4 weken geleden #97237

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2430
  • Ontvangen bedankjes 944
Heb geen antwoord op de vraag. Maar ik wil wel vertellen dat ik zelf heel terughoudend ben met frezen. Dit omdat de vezelrichting heel makkelijk beschadigd wordt en het resultaat er dan echt niet natuurlijk uit gaat zien. Zelf gebruik ik hamer en beitels, tangen en gutsen, en n brander.. Handwerk dus, wat n veel natuurlijker resultaat geeft. T kost wat tijd, maar je kunt veel gecontroleerder je doel bereiken, en t ziet er dus natuurlijker uit. Alleen als ik echt n groot stuk wel moet weghalen dan zet ik als eerste n frees op. En dan maakt t geen reet uit welke frees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

welke spantangmachine/rechte slijper?? 2 maanden 4 weken geleden #97239

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 416
  • Ontvangen bedankjes 172
Hallo Marco,

bedankt voor je reaktie.
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft vezels wegtrekken voor een natuurlijk resultaat. Als ik iets van dood hout heb, doe ik dat ook meestal het eerst. Het is niet mijn bedoeling om alleen met de fress "tekeer" te gaan .
Het frezen zet ik dan ook hoofdzakelijk in voor grote delen die moeten worden weggefreesd en bv het afwerken van stompen van takken, inclusief het uithollen daarvan.
We hebben iig dezelfde standpunten daarover.

Maar over de vraag van de toerentallen dat vond ik het belangrijkste, aangezien je niet met alle freesjes het maximale toerental van de freesmachine kan gebruiken, anders kun je sommige freesjes echt zo weggooien.

Ik heb op een demo-site gekeken en daar adviseerden ze om een zo hoog mogelijk toerental te gebruiken, wat toelaatbaar is voor het type frees wat men gebruikt.
Maar ik denk dan, als je maar 8000 tpm freest met een frees die 15.000 tpm aan kan, dan frees je onder z 'n vermogen en niet heel efficient.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

welke spantangmachine/rechte slijper?? 2 maanden 4 weken geleden #97240

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2430
  • Ontvangen bedankjes 944
ik kan me goed voorstellen dat het maximale toerental voor n frees afhangt van de hardheid van t hout; Hoe harder, hoe meer warmte er vrij komt, dus zul je denk ik het toerental moeten knijpen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

welke spantangmachine/rechte slijper?? 2 maanden 4 weken geleden #97241

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 595
  • Ontvangen bedankjes 185
Ik denk niet dat het een probleem is om met een lager toerental te frezen dan dat de frees aan kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RvV.

welke spantangmachine/rechte slijper?? 2 maanden 3 weken geleden #97242

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 416
  • Ontvangen bedankjes 172
Hallo Marco en Reinier,

Klopt helemaal, hoe harder het hout, moet je een (veel) lagere snelheid van je boor nemen. En eventueel met een kleinere maat boor voorboren.

Wat betreft een lagere snelheid van de frees, ik begreep uit de info van die site dat een hogere snelheid (afhankelijk wat de boor aan kan en het type hout) een betere verspaning van het hout geeft en de frees minder gaat "bonken".

Even een andere vraag, wat voor freesmachines en freesjes hebben jullie zelf? Ook voor het grotere werk?


Bonsaigroet, Joop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

welke spantangmachine/rechte slijper?? 2 maanden 3 weken geleden #97243

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2430
  • Ontvangen bedankjes 944
Ik heb n rupes, volgens mij n RUPES AR38. Maar die kost wel wat. Ik gebruik hem eigenlijk als houtrotfrees voor mijn werk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

welke spantangmachine/rechte slijper?? 2 maanden 3 weken geleden #97245

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 595
  • Ontvangen bedankjes 185
Ik heb nog niet veel gefreesd en heb alleen een dremel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts