Hallo allemaal weer,
deze taxus flink onder handen genomen. Ik kon het niet laten om er al aan te beginnen, mede omdat de 1e nieuwe scheutjes al zichtbaar waren. Als ik over zeg 1 maand of zo pas was begonnen met vormen, was de kans op het breken/beschadigen van de nieuwe scheutjes te groot geweest.
Het zal er om hangen of het een semi-cascade wordt of dat het een moyogi wordt. Hangt af van wat ik in het voorjaar met het verpotten in de pot aantref en hoever dan de "cascadetak " omlaag hangt. Of hij dus onder de rand van de pot komt of er boven.
Misschien dat de boom, gezien de laatste foto, nog iets naar links gekanteld moet worden.
De oude hoofdstam is tot mijn verbazing, nadat ik er een jin van had gemaakt, in een paar weken bijzonder snel gefixeerd, waarna ik de klemmen eraf kon halen.
De linker (cascade-) tak en achtertak werden volledig in draad gezet en daarna gevormd.
De nieuwe hoofdstam was een stukje lastiger. Hij werd eerst volledig bedraadt en daarna tegen de jin aan gespannen en verder om de jin heen gebogen. Daar was wel even wat draad voor nodig. Dan begrijp je ook waarom ze vroeger van Taxus handbogen van maakten.
Nu mag de boom flink gaan uitlopen, zodat alles beter gevuld wordt.
In het voorjaar hoop ik de boom, als hij gezond blijft, in een nieuwe pot te kunnen zetten.
Bonsaigroet, Joop.