Hallo Dennis,
bedankt voor je reactie en dank voor het omdraaien van de foto.
Wat betreft de dode takken rechts, die laat ik juist zitten voor het dramatische effect. Die takken zijn juist dood gegaan door de harde wind. Bovendien, de naar links wijzende takjes daarin, geven ook de windrichting aan.
Je ziet heel vaak in deze stijl dat (sommige) hoofdtakken nog rechtop staan, zelfs tegen de wind in en de dunnere takken/takjes met de wind worden meegebogen.. Daar zijn van heel bekende bonsaisten ook mooie voorbeelden van , bv van Pius Notter, maar daar wil ik mijn boom zeker niet mee vergelijken!.
Niet alle takken hoeven in dezelfde windrichting te staan, als de secundaire daar maar wel heen staan.
De linkse takken staan voor het grootste deel uit de wind, daarom leven zij nog.
Er moet ook een verhaal achter een bonsai zitten, waarom hij er zo uitziet.
Marcotteren heb ik in een eerder bericht al geschreven dat dat bij een andere buxus van mij met een zeer vergelijkbare knobbel, niet is gelukt. Ik heb daar de tourniquet-methode voor gebruikt. Daaom durfde ik het bij deze boom niet meer aan.
Trouwens, de knobbel heb ik al een stuk slanker gemaakt. Nu de afwerking nog, maar daar heb ik een Dremel of zo bij nodig die ik (nog) niet heb.
Zo is een bonsai nooit af he.
Bonsaigroet, Joop