Hallo iedereen, ik ben nieuw hier op het forum en nieuw en vrij onbekend met Bonsai.
Ik hou van natuur, groen en kleuren en fleuren, of het nu eetbaar is of niet, ik probeer mijn neus er in te steken en als de tijd er zich voor leent er ook wijzer uit te worden. Jaaaaah tijd....
Ik verbouw al enkele jaren mij eigen 'groenten' in de achtertuin in een vierkante meter moestuin bak, samen met de tig extra potten binnenshuis en buiten, soms een beetje tot ongenoegen van de andere bewoners hier, maar toch..., blijft leuk en men wilt alleen maar meer.
Het gaat dan bijvoorbeeld om verschillende pepers, ik ben een peper vreter, tomaten / komkommers / sla / andijvie / verschillende kruiden en noem maar op.
Ooit begonnen met het moestuintje van de AH, en gouw uitgebreid tot als hierboven beschreven, met als laatste koop voor deze hobby een groeilicht kweekbak en een paar warmte matjes met thermostaat en tijdklok.
Dat terzijde, jaah Bonsai, eigenlijk altijd wel interessant geweest, maar weinig tijd, andere dingen en hobby's je weet het wel.
Maar nu is het toch zo ver.
Ruwweg een maand geleden stond deze 'rakker' in zijn uppie tussen allemaal ander 'klein grut' bij Avonturia in Den Haag, en ik kon het niet laten om hem mee te nemen met wat ander mini spul, waaronder een ander speciaal plantje, de biophytum sensitivum.
Ik heb een tijdje gezocht naar de benaming, en ik kom uit op het volgende: Syzygium Buxifolium
Ik denk dat dit wel klopt maar zou het graag zeker willen weten.
Het boompje toen ik hem kocht had een ruw gesnoeid kapsel, en even later begon hij lekker te groeien, welke je kan zien aan alles wat uit steekt aan de bovenkant.
Vandaag heb ik hem helaas al ondervonden aan de wolluis tirannie en dus het boompje ook gelijk behandelt met ECO Style Promanal-R, ik kwam het gebruik op Bonsai tegen van dit product op internet en hoop hier dus ook goed aan gedaan te hebben.
Verder zou ik graag willen weten of dit boompje nou tot een binnen Bonsai gehouden kan worden of toch eigenlijk buiten hoort, gedurende het hele jaar.
- Mocht het het geval zijn dat hij buiten hoort, wat kan hij dan verdragen van weersomstandigheden?
Huidige temperaturen van -8 Celcius, met daar boven op de ijzig koude noorden wind lijkt mij funest voor zo'n boompje, of heb ik het dan verkeert?
- Hebben jullie verder nog suggesties voor een beginner, en het boompje?
Hartelijk dank allen!
Het zwarte potje is overigens gewoon nog een random potje met precies de goede maat, dus daar voorlopig even in gezet.