Hallo Panda,
als ik jou was (ben ik niet), zou ik nu gelijk al de beslissing nemen wat betreft de stijl die je voor ogen hebt.
Of gebogen opgaand of bezem, maar dan ook gelijk snoeien naar die stijl toe, dus voor een gebogen opgaande stijl, alle overbodige takken eraf of voor een bezemstijl, zoals Tom heeft gedaan met z'n Zelkova, radicaal inkorten en van 0 beginnen.
Dan verspil je ook geen tijd.
Maar voor de gebogen opgaande stijl, zit er ook helemaal geen tapsheid in de stam (voorlopig) en bij het inkorten van de stam om een mooie stamverlenging te krijgen, houdt je flinke snoeiwonden over, dus ik zou niet voor die stijl gaan.
Al met al zou ik zelf voor een bezemstijl gaan bij deze boom. Hij heeft een mooie kaarsrechte stam en die wortels en nebari komt echt wel goed met een beetje aandacht.
Ik zou zelfs de dunnere wortels die je nu hebt overgelaten, nog meer hebben ingekort. Kan die best hebben.
Als je tot bezemstijl overgaat, heb ik gelezen dat vaak (afhankelijk van de soort boom) net onder de zaagsnede callusvorming optreedt waar de nieuwe takken moeten gaan groeien. Dan krijg je daar een soort krans van callus wat niet zo mooi is.
Om dat te voorkomen, omwikkeld men dan tape om de afgezaagde top wat net boven het afgezaagde deel uitsteekt. De afgezaagde wond niet behandelen met wondpasta of zoiets.
Ik ben benieuwd naar je beslissing en de ontwikkeling van de boom.
Bonsaigroet, Joop.