Uiteraard ga je die boom "nu" niet verpotten en rechter zetten, misschien goed dat je die reactie stuurt, zet me aan om de volgende keer als ik een suggestie doe voor een vorming van een boom erbij te vertellen dat dat niet onmiddelijk moet gedaan worden. Misschien dat ik dan ook beter een planning meegeef als je voor mijn optie kiest.
Aan een larix vorming werk je alleen in de winter, als hij zijn naalden kwijt is. En verpotten doe je ook voor hij groen ziet.
Ik verpot mijn larixen altijd vlak na de echte winterprik, dat is meestal ergens in februari.
Als je voor mijn optie zou kiezen is het enige wat ik nu zou doen, alle takken eraf snoeien die je niet gaat gebruiken.
Elke tak waar je zeker van bent dat je die niet gaat gebruiken gaat nu met een hoop energie lopen, die anders naar jouw takken gaat die wel gaan dienen. Ze weghalen gaat zorgen dat je na het groeiseizoen al veel beter startmateriaal hebt.
Je vraagt of er nog andere mogelijkheden zijn.
Uiteraard zijn die er wel, maar dan is er voor mij maar één die nog in aanmerking zou kunnen komen.
Die tweede zware tak aan de linkerkant is voor mij altijd, in gelijk welke visie, de nieuwe top.
Als je kijkt naar jouw boom zie je telkens twee zware takken op dezelfde hoogte, wat niet wenselijk is.
Dus, één van die twee moet weg, de tweede mogelijkheid die ik zie is een soort van spiegelbeeld, linker boventak blijft dus de nieuwe top en van die twee middelste hou je dan de rechterak en snoeit die linkse weg.
In deze mogelijkheid hou ik de helling van de boom aan zoals ze nu is, en dan laat je de eerste zware tak langs rechts vallen als primaire tak.
Kan alletwee, maar wat je ook kiest, snoei nu al weg wat weg mag, de rest is voor volgende winter.
Aan jou de keuze.
Groeten Luc.