LucRoux schreef : Panda, ik heb de boom live gezien, heb dus wel enig idee.
De takken zijn niet in verhouding met de boom, en eigenlijk moeten die er gewoon allemaal af, om dan vanaf een kale stam opnieuw te beginnen.
Toen ik hem zag vond ik de boom niet echt gezond, dus ik zou hem eerst groter zetten, volop mest geven, en dan keihard terug snoeien. Die dikke takken kunnen mooi uitgefreesd worden ( leuk werkje ).
Ik zou zelfs overwegen om hem een trunk chop te geven, hij mag misschien ook wat korter.
Alles samen maakt het dat natuurlijk een 10-15 jaren plan...
Enfin, dat is mijn idee.
De zijtakken zijn inderdaad te dik in vergelijking met de stam. Hiermee was ik van plan, zoals aangeraden in dit topic, om deze in te korten tot aan een bruikbaar takje dichter bij de stam, maar stompen laten staan (dus niet helemaal tot aan de stam).
Een trunkchop vind ik momenteel een beetje drastisch. Ik vind het hoger gelegen deel ook wel mooi. Al zal dit, vooral in de top, wel verfijnd moeten worden.
Maar ik vind die splitsing naar 3 takken/stammen een beetje raar.
Die korte horizontaal geplaatste moet verdwijnen denk ik. Maar dan zijn er nog 2 die op zich allebei wel een mooie beweging hebben (vind ik). Maar ik weet niet of zij samen tot een harmonieus geheel te vormen zijn. Misschien moet er een van de twee verdwijnen.
@Diluca ik denk ik dat jij in je schets bedoelde van enkel dat hoogste deel over te houden?
Wat ik natuurlijk kan doen, is nu enkel de zijtakken inkorten en beweging steken in de dunne takjes.
Dan verpotten en goed laten groeien.
En pas volgend jaar of binnen 2 jaar een verdere keuze maken.
Dan zullen er waarschijnlijk ook meer takjes zijn gekomen om mee te werken. Nu vind ik alle zijtakken op dat hoogste stamdeel nogal 2-dimensionaal zitten.