Hallo allemaal,hier een update van nieuwe bomen en pre-bonsai waar ik momenteel mee bezig ben.
Foto 1: een yamadori olijfboom van enkele 10-tallen jaar oud, gevonden op de rand van een berghelling in Griekenland die aan het afkalven was. De boom in januari dit jaar (2020) uitgegraven. Hij had heel weinig wortels en had de tijd met veel pijn en moeite doorstaan. Hoogte boom ongeveer 50 cm.
Foto 2: zelfde boom maar bijna een jaar later in de volle grond en goed bemest waardoor er weer wat leven in de brouwerij kwam en voor veel nieuwe takken zorgde. Nu alleen maar takken bovenaan, hopelijk komend jaar en daarna lager op de stam ook. Het mooiste deel van de boom zit onder de grond. Dit voorjaar (dat is hier ongeveer tussen half januari en eind februari) haal ik hem uit de grond en kijk of de tijd rijp is om hem in een (trainings-)pot te plaatsen, ik ben benieuwd of hij genoeg wortels erbij heeft gekregen. Dan kan ik gelijk gaan nadenken over de stijl waarin ik hem ga snoeien. Als hij niet genoeg wortels heeft, moet ik hem weer terug in de grond zetten om nog even "aan te sterken". Dan kan hij ook gelijk meer en beter geplaatste takken aanmaken.Verder heb ik nog een aantal andere yamadori olijfbomen of liever gezegd, olijfstronken met meterslange (verdroogde) wortels en heel weinig groen, die door het afkalven van dezelfde berghelling waren blootgelegd, meegenomen en bij mij in de volle grond gezet. Ook nog een paar andere interessante inheemse boomstronkjes van een andere soort meegenomen. De meeste daarvan (de olijfstronken) zaten maar met 1 heel lange wortel in de grond. Ik heb ze maar meegenomen want als ik een jaar later was teruggekomen, zouden ze misschien dood zijn. Het risico maar genomen. (In de regel slaan ze vrij gemakkelijk aan, hopelijk ook bij mij met 1 afgezaagde wortel!!!)Van die laatste bomen/stronken heb ik wel foto's maar ik wacht eerst maar af of ze het bij mij overleven. Dus dit wordt vervolgd met foto's en tekst als ze eind 2021 nog in leven zijn en meer groen hebben.
Foto 3 verzamelfoto januari 2020: Ook heb ik nog een paar andere yamadori gevonden, oude wilde appelboompjes met een mooie oude schors en flink ingekort. ik ga hier eigenlijk alleen maar voor yamadori! Er staan hier veel van die boompjes, maar lang niet alles is geschikt voor bonsai. Ze groeien meestal kaarsrecht omhoog. Heel soms, zoals ik ze heb gevonden, hebben ze een mooie kronkeling in de stam en een mooie aftakking, waarboven hij afgezaagd kan worden. De boompjes waren ongeveer 2 meter hoog en nu tussen ongeveer 50 en 60 cm. Dan komt er nog een kleine kroon op.Ze hebben nu een jaar bij mij in de volle grond kunnen groeien en hebben flink wat nieuwe takken en groen. Ik denk dat ze nog wel een jaartje in de volle grond kunnen blijven staan. Wordt vervolgd....! Nog geen nieuwe foto, het was te donker.
Bonsaigroeten, Joop