Ofschoon ik nog maar twee jaar met Bonsai bezig ben heb ik toch de moed gevat om mijn Ulmus bezempje onderwerp van een Boombespreking te maken.De boom is nu zo'n twee jaar in mijn bezit, het was een geschenk van een goede vriend. Het is een zogenaamde "mall-sai" met helaas wat overduidelijke fouten. De top is er door de kweker nogal rigoureus afgehaald. Aan één kant is er geen enkele tak ontwikkeling. Ik heb geprobeerd met bedraden andere takken naar voor te halen om het gat te dichten, maar dat werkte niet echt lekker. Daarna heb ik de keuze gemaakt om van dit gat de voorkant van de boom te maken wegens mooi zicht op de stam.
Ook de nebari is niet optimaal. Aan de rechterzijde groeit een lelijke uitloopwortel die de boel bederft qua uitzicht en balans. Dit wil ik in het voorjaar bij de verpotting aan gaan pakken. Heb geïnvesteerd in zowel de Beginner's als Gevorderden online cursus hier op de site om mijn kennis van het e.e.a. te vergroten.
De boom staat het gehele jaar buiten (heb hem alleen voor de foto even naar binnen gehaald). In de lente/ zomer op het balkon op het Zuiden zodat hij lekker veel licht en warmte krijgt. Tijdens de hete uren verplaats ik hem naar de schaduw zodat de boel niet oververhit/ verbrandt. In de winter staat hij in een nis op het noordelijk balkon. Hij staat in 1/3 Akadama en 2/3 voor-gemengde bonsaigrond van de Web-store hier. Als mest krijgt hij Matsu Bio-green tijdens het groeiseizoen.
Met de pot keuze probeerde ik een balans aan te brengen met de kleur en ronde vorm om de masculiniteit van de boom wat te verzachten. De pot is sierlijk, maar ook robuust genoeg om de boom te complementeren.
Mijn visie voor de boom is een bolvorm die aan de rechterkant naar onder wat uitloopt in een punt om een "windswept" gevoel over te brengen. Hij staat nog maar aan het prille begin van zijn ontwikkeling, maar toch ben ik blij met de vorderingen die al gemaakt zijn.
Dit is hoe de boom eruit zag toen ik hem kreeg. Dit is de boom twee jaar later.