Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Help welke bonsai is dit 4 jaren 2 maanden geleden #87378

• RobbertMylo
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi al,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb sinds +- bijna een jaar een bonsai staan. Hij maakt het goed en groeit ook goed.
Ik vraag mij alleen af welke het nu precies is. Ik heb zitten googlen en forums bekeken maar kom er niet helemaal wijs uit. Vermoedens zijn dat het een chinese iep of zerkova is maar ik heb mijn twijfels. Zouden jullie mij kunnen helpen om te vertellen welke boom dit is?
Is het tevens normaal dat de stam afgezaagd is aan de bovenkant? (Bijgevoegde foto's)

Alvast bedankt!

Groetjes,
Robbert

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RobbertMylo.

Help welke bonsai is dit 4 jaren 2 maanden geleden #87380

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Een chinees iep inderdaad.

Ja, dat word vaak gedaan om ofwel tapsheid te creëren, beweging in de stam te steken of zoals bij de jouwe een soort van een bezem.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RobbertMylo

Help welke bonsai is dit 4 jaren 2 maanden geleden #87381

• RobbertMylo
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt! Dan weet ik voldoende en kan ik verder onderzoek gaan uitvoeren om er een mooi boompje van te maken!

Help welke bonsai is dit 4 jaren 2 maanden geleden #87382

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295
Ondanks dat jij denkt dat hij "het goed doet" is dat niet zo, zou nu vol in de bladeren moeten zitten. Op termijn gaat ie zijn standplaats binnen niet overleven. Best is dus hem naar buiten verhuizen waar ie het veel beter zal doen.

Help welke bonsai is dit 4 jaren 2 maanden geleden #87386

• PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 113
Staat ind veel te kaal qua groen,
helaas overleven van dit soort bonsai / malsai boompjes maar een paar % , zeker als ze altijd binnen staan.
Persoonlijk zou ik zeggen paar jaar volle grond en dan aanzien maar weet niet of U die mogelijkheid hebt.
Meeste mensen starten met dit soort tuincentrum boompjes en is niks mis mee maar is beetje massa produkt en wil je het uit deze groep krijgen denk ik da volle grond het beste is. Heb er al mooie resultaten van gezien maar spreek dan wel over evolutie van jaren en jaren...
mvg

Help welke bonsai is dit 4 jaren 2 maanden geleden #87392

• RobbertMylo
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Klopt dat hij nu minder uitziet. Hij heeft in een slechte pot gezeten en was vrijwel kaal. Ik heb hem onlangs voorzien van een nieuwe pot met aarde bestelt via deze site en hij heeft in 2/3 weken tijd al dit groen teruggegroeid. In mijn ogen doet hij het dan goed. Ik begrijp dat op de foto hij er erg kaal uitziet maar er zitten erg veel nieuwe groene takken tussen dus hij is wel aan het groeien.

Help welke bonsai is dit 4 jaren 2 maanden geleden #87393

• RobbertMylo
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Helaas heb ik geen mogelijkheid voor volle grond, toch bedankt voor de tip mocht het in de toekomst wel mogelijk zijn! Ik hoop dat hij nog gaat groeien en het overleeft, ik stop er in ieder geval alle moeite en liefde in! Mocht het niet lukken zal ik zeker een nieuwe aanschaffen via deze site met de nodige achtergrond informatie zodat ik hem goed kan laten leven.

Help welke bonsai is dit 4 jaren 2 maanden geleden #87396

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Akkoord dat je hem niet in vole grond kan plaatsen,maar zet hem dan op zijn minst buiten, dan kan hij helemaal gezond worden.

Help welke bonsai is dit 4 jaren 2 maanden geleden #87399

• RobbertMylo
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Daar heeft u gelijk in, ik woon alleen in een bovenwoning met balkon. Ik heb een balkon aan de Noord kant en een aan de Oost kant, waar zou u aanraden om hem neer te zetten? En kan hij snachts ook buiten staan met deze temperatuurschommelingen? Ik zou het zonde vinden als hij nu dood zou gaan terwijl hij weer flink aan het groeien is. Op de foto zijn nieuwe takjes van enkele dagen oud, zo groeit hij op het moment over de hele boom.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by RobbertMylo.

Help welke bonsai is dit 4 jaren 2 maanden geleden #87401

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Het is een boom? de meeste soorten die ik ken nomen niet binnen bij temperatuursschommelingen :) :) ( sorry kon het niet laten :) :) )
Nee, hij hoort echt wel buiten hoor. Het kan zijn dat hij het nu even wat beter doet, maar zodra de verwarming aan gaat wordt het zo droog als iets in onze huizen, neem daar het verminderde licht bij en je hebt problemen. 90-95 (99%?) van de "help mijn boom gaat dood" vragen hier en op de buitenlandse forums gaat over mensen die hun boom binnen hebben staan. Dat lukt gewoon niet in onze droge huizen tenzij je het klimaat van de boom namaakt in je huis, maar dan loopt het water van je muren...
Zet hem maar mooi op je terras aan de oostkant ( voor volle zon hoef je je de volgende dagen geen zorgen te maken). In de winter moet hij alleen beschermd worden als het langdurig diep vriest ( dan kan de wortelkuit door en door bevriezen). zet hem dan in een onverwarmde ruimte waar het niet vriest, maar zeker niet binnen in je woonkamer.( slaapkamer is ook te warm).

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts