Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Collectie tot nu toe 5 jaren 7 maanden geleden #80043

• Bonsaiblup
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 8
Dag iedereen.
Wilde graag even wat leuke foto's delen met jullie. Ben al een paar jaar actief met deze geweldige hobby. Vorige jaar herfst kastanjes geplant en ze kwamen allemaal op dit jaar. Heb ze allemaal verpot zodat ze lekker kunnen groeien. Wel is waar nog lang geen bonsai maar het kweken van bomen is op zich zelf al erg leuk. Voor de rest mijn collectie tot nu toe en mijn favoriete als hoogtepunt, de vuurdoorn. Zit vol met nieuw blad en binnenkort met witte bloemen.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bijlles, cairo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bonsaiblup.

Collectie tot nu toe 5 jaren 7 maanden geleden #80045

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76
Leuke collectie aan bomen en veel variatie. Je hebt een hoop kastanjes die op zijn gekomen. Heb ook een aantal jaar geleden kastanjes geplaatst waarvan er maar 1 is opgekomen.

Collectie tot nu toe 5 jaren 7 maanden geleden #80048

• cairo
  • cairo's Profielfoto
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Mooi collecties! Dit is me eerste dag hier op het forum. Ik ben ooit begonnen met een boom maar had toen gewoon te weinig geduld maar heb laatst een paar boompjes gered bij een tuincentrum om toch maar weer is een begin te maken. Maar kan ze helaas niet uploaden om wat voor reden dan ook.

Collectie tot nu toe 5 jaren 7 maanden geleden #80049

• cairo
  • cairo's Profielfoto
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Nogmaals proberen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Collectie tot nu toe 5 jaren 7 maanden geleden #80050

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Heb ook een collectie aan Kastanje jaarlingen, en reeds meerjarige. Alle vorig jaar gepote noten kwamen dit voorjaar ook hier massaal op.

Houd er rekening mee dat de prille stammetjes nu nog vormbaar zijn, dit zal einde groeiseizoen haast niet meer mogelijk zijn.

Zijn bij u de penwortels nog ingekort ?

Als de penwortel de vrijheid krijgt worden deze te lang / dik en bevinden de overige wortels zich mogelijk te laag. Deze in latere fase inkorten t.b.v. plaatsing in ondiepe pot zal dit problemen geven.

Collectie tot nu toe 5 jaren 7 maanden geleden #80056

• Bonsaiblup
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 8
Heb inderdaad de lange penwortel wat terug gesnoeid en verder niet aan de kwetsbare haarwortels gezeten. Qua vorming kan ik nu nog wel alle kanten mee uit maar vind ik persoonlijk niet nodig en mooi bij dit soort. In welke vorm zou je ze kunnen bedraden? Mij lijkt het dan zo onnatuurlijk..

Collectie tot nu toe 5 jaren 7 maanden geleden #80057

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76
Mij is het gelukt om er eentje te ontkiemen, ik heb wel een dubbele stam gekregen, wat ik zeer mooi vind.

Collectie tot nu toe 5 jaren 7 maanden geleden #80062

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Mooi om te zien dat er gewerkt wordt aan de volgende generatie bonsai! klein grut is altijd leuk; Ik heb een stuk of 25 potten met boompjes van <5 jaa oud staan uit zaad en stek.

Paardekastanje zal op termijn uit je verzameling verdwijnen, waarschijnlijk. Het is lastig om hier realitische bomen van te maken tenzij je in de grootste maten werkt. Hou er rekening mee dat elke bocht die je in dit stadium zet, later veel minder sterk over zal komen: Het verdikken van de stam vlakt bochten uit. Dus je moet in jong stadium extreme bochten maken, die als volwassener exemplaar dan glooiend over komen. Niet-verhoute delen kan je heel sterk buigen, maar knappen makkelijk. Ik bedraad bij veel loofbomen de takken als ze nog groen/niet verhout zijn en kies hiervoor een warme zomerdag: Ik giet die ochtend niet en wacht tot de boom net aan begint aan te drogen. Dan is de sapdruk lager en kan je bedraden met minder gebroken takken. Niet te droog laten worden want dan beginnen wortels uit te drogen!

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts