Marco buijsman schreef : Mooi resultaat behaald, helaas is de soort alleen niet echt geschikt voor kleinere bonsai: veel te groot blad en grove groei.
Rubber eronder is niet zo'n goed idee omdat hier het water op kan blijven liggen. Ook zou ik de wortels meer terugsnoeien met het doel om meer wortels te krijgen uit de basis. Verder zou ik hem ook niet in een vergiet zetten, maar in en veel grotere kist, of in de volle grond. Tenzij je er een shohin van wilt maken, maar zoals gezegd daar is de soort al helemaal niet geschikt voor.
Marco, bedankt voor het antwoord.
- de wortels heb ik niet verder gesnoeid omdat ik met de penwortels en bijbehorende wortels al minstens 3/4 van de wortels afgeknipt had - durfde niet meer af te knippen. Volgende verpotting zal ik dat doen.
- rubber: ik had dat eens ergens gelezen en dacht dat ook eens te proberen. Waterophoping... idd, niet dadelijk aan gedacht, zal hem dit seizoen wat scheef zetten.
- wat de maat betreft: ik ben idd van zin er een shohin van te maken. De vorige jaren had ik al bladeren die de helft waren van de normale grootte door heel regelmatig terug te knippen. Of dat nog lukt als het boompje eens wat groter/ouder is en meer ( veel) bladeren heeft.. we zullen zien.
-het vijvermandje: is een test, ik heb de indruk dat de planten het daar heel goed in doen ( enfin die prebonsai van mij toch).