En zo stond hij daar dus, in zijn badkuip... En , net zoals die andere liguster stond hij steeds verder en verder achteruit op de bank, dan ernaast, en dan bijna uit het zicht vanachter zodat hij stilletjes aan achteruit ging.
Dus begin 2020 moest ik iets doen anders zou de klomp binnen de kortste keren sterven..Dus op de tafel gezet, rondgedraaid, langs alle richtingen bekeken, en ineens zag ik het. Omdat ik na het uitgraven niet hard en ver genoeg had terug gesnoeid ( beginnersfout) en omdat er hoog een verwrongen tak was die ik absoluut wilde houden besliste ik om een marcot te zetten, en van daaruit verder te werken. Marcot erop en 6 weken later had ik een mooie, bijna natuurlijk gevormde windgestriemde boom.
Na de verwijdering van de marcot nog ee paar keer opnieuw naar de klomp gekeken, een te rechte tak hier en een verkeerd geplaatse tak daar verwijderd de beslissing genomen om het geheel in 2 te delen. Beide stukken hadden een interessant deel, maar samen zou het nooit een harmonische compositie worden. Dus maar uit de badkuip gehaald, substraat verwijderd, wortels zuiver gemaakt en raar genoeg vielen de twee delen die ik uit elkaar wilde zagen vanzelf uit mekaar waardoor ik overbleef met 2 leuke (pre)bonsai die potentieel hebben en relatief snel iets moois kunnen worden. Beiden hebben werk en tijd nodig om een hoop meer loof en takken te ontwikkelen maar liguster wat kennende ondertussen gaat dat redelijk snel, zeker nu ik ze de verzorging ga geven die ze nodig hebben.