Hm. Ik kijk nu terug naar de hele post, en zie dat deze vrij lang geworden is; Meer een algemene intro in hoe ik in de hobbie sta, en wat voorbeelden van bomen.
Bij mij zijn geen bomen te vnden die de naam bonsai mogen hebben. Toen ik nog bij mijn ouders woonde (zeg 15-20 jaar geleden) ben ik begonnen met bonsai, en heb een jaar of 2 me met de hobbie bezig gehouden. Daarna gaan studeren, veel in het buitenland gezeten. En daardoor afgelopen pak m beet 15 jaar een te instabiel leven gehad om gevoelige planten zoals bonsai lang in leven te houden. Mijn succulenten verzameling heeft het helaas ook moeten begeven (100+ cactus soorten zijn allemaal weg
).
Maar goed, Ik heb mij derhalve beperkt tot korte projecten (Groententuin, gewone kamerplanten, onderhoud familie bos ed), buiten plantenkweek voor onderzoeksprojecten. Nu ben ik getrouwd, heb een vaste positie en een huis met grote tuin en een einde aan mijn onderzoekscarriere gemaakt om wat rust in het leven te krijgen. Na 3 jaar zover dat de tuin ongeveer de inrichting heeeft die we willen. Dus.. sinds 2 jaar weer met de hobbie bezig. Hierbij gaat het mij nu vooral om het leren vormen ed. Het in leven houden, ziektes tegen gaan, geschikte momenten voor snoei en verplanten heb ik onder de knie. Vormen, bedraden ed ben ik aan het leren dmv goedkope tuincentrum planten, waar ik mee aanklooi.
Persoonlijk vind ik het in leven houden van planten geen uitdaging, dus heb ik besloten vooral zelf de bomen op te bouwen, vanuit zaailing / stek waar mogelijk. Nagenoeg AL mijn planten zijn dus in de stam / wortelvoet opbouw fase. In totaal staan er nu grofweg 100 planten 'in de kweek' waar ik een subset van rond de 20 bomen over wil gaan houden. De rest zal wel via marktplaats danwel vereniging veilingen verdwijnen.
Een paar plaatjes om een idee te geven.
De tuin, eindelijk een beetje zoals we hem willen, geordende wildernis.
Haagbeuk met stam in vorm. 2 jaar 'bij mij'. Stam in eerste jaar gevormd. Nu laat ik alle takken uitgroeien om dikte & tapsheid te krijgen
Taxus Baccata grapje; Ik vond de wortels erg mooi; Dit wordt een slanke windswept. Plant uitgedunt & gesnoeid en basis vorming gegeven, dag van aankop (Sept 2011). Na vorming:
Zaailingen 2e seizoen, liften (Verwijderen penwortel)
Zaailing 3e jaar, controle wortels, snoeien wortels & plaatsen op begraven tegel
Kweekbed. De bedrade boom is hier 3 jaar oud en staat nu op een plek waar hij 2 jaar blijft staan, vervolgens moet hij in een schaal voor training. Acties nu: selectie van zijtak die ik rechtop gezet heb; De oude hoofdstam mag vooralsnog blijven en voor verdikking zorgen. De vertikale zijtak wordt over een of twee jaar de nieuwe hoofdstam. Voorlopig sta ik daar geen groei toe. Deze linde wordt een dubbele stam stijl. De hoofdtak aan de stam is puur ter verdikking. De dunnere ernaast wordt de tweede stam.