Goedendag allemaal,
Al jaren ben ik hevig geïnteresseerd in Bonsai. Dat begon toen ik op een feest kennismaakte met Chye Tan, bonsai-meester te Den Dungen.
Ik heb de afgelopen jaren talloze pogingen ondernomen om bonsai-bomen te houden. Maar telkens weer bleek dat dit op een balkon pal op het noorden, op drie hoog in Amsterdam-Zuid, vrijwel onmogelijk is. Een bonsai-bos van Larixen: binnen twee jaar dood. Olijfbomen: allemaal binnen twee, drie jaar dood. Een jeneverbes? weg binnen twee seizioenen. Japanse azalea? Binnen een half jaar dood. Enzovoort, enzovoort.
Dus ben ik maar begonnen met binnen-bonsai, zoals de Ficus Benjamina en aanverwanten. Dat lukt zeer aardig. Evenals het experimenteren met vijgenbomen.
Toch ontbreekt het mij aan feedback; er is in heel Amsterdam - de hoofdstad van Nederland nota bene - niet één kwekerij, niet één adres, niet één winkel en niet één vereniging te vinden waar ik terecht kan met vragen, waar ik producten kan kopen of waar ik mensen kan tegenkomen die verstand van zaken hebben.
Kortom: weet iemand van jullie waar ik zulks zou kunnen vinden?? Hier in Amsterdam??