Goedenavond,
Ik ben Jos, 42 jaar en woon op de Hondsrug. Midden in dit heerlijke natuurschoon, leef ik het drukke bestaan van een gezin, twee kinderen, een kat, werk en een nieuw huis met de nodige klussen. En ik mag graag ontspannen
Ik pak regelmatig wat aan, dus met verloop van tijd is er wel resultaat te zien. Nu de lente is begonnen ben ik weer buiten bezig. Voor het eerst heb ik een lap grond van 550 m2, met een tuin van 27 x 12 meter
Aangezien ik de groene vingers heb van een amateur, heb ik zoveel zin om hier wat moois van te maken als een snuivende stier die een aanloop gaat nemen.
Onlangs heb ik ook de bonsai ontdekt. Ik vergaap me aan de volmaakte schoonheid die ik op YouTube voorbij zie komen, ervaar het ontzag voor al de tijd, geduld, kennis, kunde en liefde die in deze boompjes gelegd worden. Een prachtig bonsai boompje moet haast wel een tevreden spinnende oude kater zijn in de schoot van zijn baasje.
Zoals gezegd ben ik een nederige amateur in deze kunst, maar het fascineert me mateloos. In de komende dertig of veertig jaar, die me nog resten, kan ik nog wel wat leren en wat moois zien opgroeien. Mijn eerste boompje is een ficus microcarpa ginseng. Inmiddels weet ik dat dit niet echt veel met bonsai heeft te maken, maar ik zal 'm vertroetelen omdat het m'n eerste is.
Wat ik al geleerd heb is dat ik veel bomen moet verzamelen. Één keer in de drie maanden mijn microcarpa knuffelen zal niet volstaan om het vlammetje brandende te houden, dus ik ga boompjes verzamelen. Ergens langs de kant van een zandpad groeien allemaal één en twee jaar oude scheuten van eiken en berken. Beuken, kastanjes, dennen en andere bomen weet ik ook wel te vinden, een buxus en een ficus zijn ook snel aangeschaft.
Ik zie een bonsai beukenlaan voor me, een pad van kiezelsteentjes en mos er omheen. Een eikenbos, één boom is scheef gewaaid, een andere eik leunt zwaar op een bonsai hunebed. Een terras op een zonnige plek moet mijn werkplek gaan worden en de mooiste boompjes zullen er uitgestald staan ...
Maar eerst moet er nog heel veel water door de zee en er is nog van alles te leren. Ik zal nog heel veel meelezen op dit forum en ter zijne tijd zal ik zeker uit jullie kennis en inzicht willen putten.
Tot dan met vriendelijke groet,
Jos