Er zijn wel een paar soorten kunstmest. Niet alles oplosbaar in water, sommige zijn korrels en moet je rondstrooien. Lossen niet goed op in water. Deze geven wel direct alle stoffen los, en als de korrels niet goed verspreid zijn kunnen stukken te veel bemest worden en sneller verbranding. Zou ik niet gebruiken voor bonsai.Voorbeeld:
www.gamma.nl/assortiment/greenway-mestst...seel-10-kg/p/B606864
Andere zijn b.v. mestkorrels, zijn b.v. Slow release: en geven dus steeds een beetje af, minder kans op verbranding: Voorbeeld: Kan je wel gebruiken voor bonsai, maar vind het zelf in verhouding met wat je krijgt te duur.
www.pokon.nl/producten/item/groene-planten-voedingskorrels/
De gene die ik dus gebruik, is volledig oplosbaar in water, en dus ook als bladvoeding te gebruiken, bovenstaande twee niet.
Fabrikanten zoals pokon, mengen dus b.v. zo'n zak van 25kilo oplosmestoffen aan, en maken een concentraat, welke je zelf moet afmengen met water. Dat is gok ik rond de 2kilo op 10liter water. 12 liter / 250ml(pokon flesje) = 48 flesjes pokon.
De 25kilo koste me destijd iets van 95euro. Van 25kilo maken ze dus er dus zo'n 1000 a 1200 flesjes.
Ik los het zelf op in, theelepeltje poeder in de gieter, water erbij en je planten er mee water geven.