Hallo,
Bij het gebruik van organische vloeibare mest loop ik tegen een aantal 'problemen'/vragen op.
De situatie: mijn bomen staan in een goed water doorlatend substraat en ik gebruik wekelijks organische vloeibare mest (het moment zit er wel aan te komen dat ik -gezien de dalende temeratuur- stop met bemesting). De organische mest verdun ik uiteraard met water en giet dit op een droge dag, zodat het substraat minder verzadigd is en meer van het gietsel wordt opgenomen (althans in die veronderstelling ben ik). Als ik giet loopt veel van het gietsel uit de pot en ik vraag mij af of er betere manieren zijn, waarbij de opties dompelen door mij heen schoot.
Bij dompelen kan het gietsel/de mest in mijn optiek beter door het substraat/wortels worden opgenomen. Nu meen ik mij wel te herinneren dat (vaak) dompelen niet goed is voor een boom.
- Zorgt dompelen inderdaad voor een betere opname van de meststoffen?
- Welke nadelen kan het wekelijks dompelen in opgeloste organische mest hebben?
- Als dompelen (10-15min?) geen ernstige schade kan toebrengen, kan het dan nadelig zijn om de bomen in hetzelfde gietsel te dompelen (bv ivm overbrengen ziektes)? Zo ja, waarom?
Alvast bedankt voor de reacties.
Gr.