Ik kom dan wel 4 maanden te laat, maar zelf heb ik een arduino-systeem gebouwd naar dit voorbeeld:
www.instructables.com/id/Soil-Moisture-Sensor/
www.instructables.com/id/Arduino-LCD-Soil-Moisture-Sensor/
Ik kan het andere voorbeeld even niet meer vinden, die bevatte naast de vochtigheidsensor ook een LCD scherm, thermometer, en andere diverse functies. Met het apparaatje als set (kleine 40 euro, los van de slangen, ik kan overigens maximaal 4 pompjes aansluiten) regel ik een waterpomp die een aantal seconden draait bij een te laag vochtigheidsniveau.
In mijn geval is de kritieke vochtgrens 20%, dan schakelt het pompje in totdat de meter 80% registreert, en dan schakelt het pompje weer uit.
Van hetzelfde systeem heb ik een datalogger gebouwd, die temperatuur, luchtvochtigheid en watergehalte bijhoudt in een excelbestand. Zo probeer ik per pot een trend op te stellen; watergehalte = startwaarde - afname per dag bij temp X en LV Y
Omdat de sensoren nogal snel vergaan (ze kosten 60 cent gelukkig), kan ik die straks weglaten, en mijn mini-computer de opdracht geven om een schatting te doen van de benodigde watergift bij bepaalde temperaturen.
De low-tech manier lijkt mij om een wik te maken; een katoenen draad door de potgaten in de bodem, en laten hangen in een flinke waterbak. Door de verdamping en wateropname uit de bodem, ontstaat er een aanzuigende kracht, waardoor de draad water aantrekt van uit het reservoir. Een klein kneepje wasmiddel kan nodig zijn om het water een extra zetje te geven in het begin. Zo deed mijn grootvader dat, en zo doe ik het nog steeds als ik op vakantie ga.