Ik heb 's ochtends altijd weinig tot geen tijd om water te geven, dus doe dit vaak 's avonds, 's middag doe ik het zelden, omdat dan het water snel verdampt, dan kan ik ook meteen de bladeren besproeien. Echter 1 keer watergeven is bij sommige bonsais niet genoeg (denk maar aan platte schalen met weinig grond) en die moet ik 's ochtends bij warm weer toch extra watergeven.
Ik denk dat deze discussie een kwestie is die oneindig kan doorgaan, het zal misschien gewoon een broodje-aap-verhaal zijn, of er is wel degelijk een verschil. Mijn bonsais doen het in ieder geval goed, dus er is geen reden om me zorgen te maken
1.Over het verbranden van bladeren door de zon: Dit hóeft niet te gebeuren, maar het kan soms voorkomen als de zon erg fel schijnt dat er 'verbrande plekjes' op de bladeren komen. Doordat de druppel tegen het blad aan zit, kan wel degelijk een stuk blad verbranden, maar dit hoeft geen reden te zijn om niet 's middags water te geven, want dan zorg je er gewoon voor dat de bladeren niet te nat worden.
2.Over de rustperiode 's nachts: Ik heb daar nog nooit echt over nagedacht, maar weet wel dat sommige planten hun bladeren 's nachts sluiten. Volgens mij hoeft dat dan niet te betekenen dat het opnemen van water stopt, wij blijven toch ook 's nachts ademhalen en verteren, hoewel we toch onze rustperiode hebben?.
Dit is nou het leuke van deze kwesties, het is altijd moeilijk om zoiets te beantwoorden, maar het levert wel leuke discussies op..en daar is een forum tenslotte voor