Beste Marco,
Even de antwoorden op jou terechte vragen:
Een verzameling bonsai is wel wat anders dan een kas, bloempotten of tuin. Is dit wel eens grondig getest bij eerstgenoemde?
Voor de bewateringsregelaar maakt het niet uit welke type plant of boom je gebruikt. De hoogfrequente bodemvochtsensor meet de weerstandswaarde van de grond en zet deze uit in % vocht. Het complete bewateringssysteem heeft 2 jaar op een testopstelling gezetten, en functioneert uitstekend. Mijn appelboom groeit en groeit maar door. Zelf de Hortensia planten groeien uitstekend op een setpoint van 80% vocht. De appelboom heeft een setpoint van 85 %, omdat deze meer water wilt. Het bewateringssysteem heeft een hysterese van 20%, dit houdt in dat de planten droog mogen worden tot 60%.
Het stoppen van de pomp bij regen: niet echt handig als ik een bonsai heb met dicht loof, waardoor het regenwater naast de pot valt.
De bodemvochtsensor meet het vochtgehalt en bij droge aarde zal hij de waterpomp inschakelen.
De behoefte aan water is verschillend per soort, substraat, onwtikkelstadium en grootte van de boom en pot. Hoe kan ik met dit systeem daar rekening mee houden? Per soort, substraat, onwtikkelstadium, zul je apart moeten meten. De grootte van de boom en pot maakt het voor het bewateringssysteem niet uit, omdat regelaar de setpoint van de vochtgehalte acteert.
Heeft elke pot zijn eigen vochtmeter? Bij elke plantsoort moet je met een aparte vochtsensor meten.
Hoe werkt die vochtmeter? De vochtsensor is en hoogfrequent en meet dmv de elektrodes de weerstandswaarde van de aarde. De weerstandswaarde veranderd bij een veranderde vochtgehalte (water).
Mijn kleinste bonsai staat in een potje van misschien 1 cm diep en nog geen 10 cm breed. Weinig plaats om iets in de pot te duwen..
idd lastig om een sensor te gebruiken die 7cm lang is
.
Een bonsaipot is gevoelig voor dryspots, als je niet op de juiste manier water geeft. Hoe voorkomt dit systeem dat?
Ik kan de regelaar ook op jou behoefte inregelen. denk bijvoorbeeld aan de wachttijden (na eerste bewatering), inschakeltijden, en de hystereses.
Hoop dat dit de antwoorden zijn op jou vragen.