Goedemiddag bonsailiefhebbers,
Ik wil beginnen met te vertellen dat ik volledig nieuw ben met het concept bonsai, en dat ik eigenlijk zonder echte voorkennis en ervaring in het diepe ben gesprongen, en dat het uiteindelijk wat ingewikkelder blijkt te zijn dan dat ik dacht. Ik heb het eerder geprobeerd met vleesetende planten, maar dat is helaas ook niet goed afgelopen, dus ik hoop via dit forum enige tips en wijsheid op te doen hoe ik het beste voor mijn plantje kan zorgen.
Anyway, als leek heb ik een bonsai bij de IKEA aangeschaft. Ik kan me best voorstellen dat de meeste bonsaikwekers hier niet echt kapot van zijn, maar vond het gewoon een mooi boompje. Het betreft hier een
Ficus Microcarpa Ginseng
, zoals IKEA dat zo mooi noemt op hun website. Er wordt in de handleiding gewaarschuwd dat de boom in het begin veel bladeren zal verliezen, en er wordt aangeraden om 1 keer per week water te geven.
Ik ben nu ruim een maand verder en mijn boompje verliest nog met regelmaat bladeren. Daarnaast is de grond redelijk snel droog omdat in mijn woonruimte een vrij droog klimaat heerst. Op deze website heb ik gelezen dat de grond vochtig moet zijn, en dat het in de winter niet nodig is om plantenvoeding te geven. Ik kijk om de aantal dagen of de grond droog is en of het nodig is om water te geven. Daarnaast is het 23°C in mijn kamer (zonder verwarming) en zal de temperatuur in de zomer oplopen tot ca 27-28°C. Dus ik vermoed dat het warm genoeg is in mijn kamer. De plant staat voor het raam, en heeft het in de ochtend tot ca 12 à 1 uur zon. De plant staat achter een raam met UV werend folie, dus ik weet niet of dat ook effect zal hebben op de groei van de boom. Ook zie ik wel dat er een nieuw takje is onstaan, mooi licht groen, en dat er her en der kleine blaadjes onstaan, dus hij is nog niet volledige dood.
Mijn vragen zijn ook vrij simpel.
-Is het normaal dat mijn boom na een maand nog redelijk veel bladeren laat vallen?
-Moet ik mij strikt houden aan 1x per week water geven, of genoeg water geven dat de grond vochtig blijft? (ik geef ongeveer 200ml per keer rond de wortel)
-Is het slim om toch planten voeding te geven?
-Of gaat het gewoon goed en maak ik me zorgen om niets?
Bij voorbaat dank
[img size=400]http://http://i65.tinypic.com/25q63gz.jpg