D@NNY schreef : @ Hank:
Weet jij trouwens iets over het gebruik van de vloeibare mest van Pokon bij een 5-Naalden Den (Pinus) Misschien is het toeval, maar de mijne gaat meer bruine naalden krijgen dan anders het geval is...
Heb het nu weten te stoppen geloof ik.
Maar kan dat aan de mest liggen? Dat deze niet geschikt is voor een Naaldboom..?
Danny,
Bruine naalden kan een gevolg zijn van een gebreksziekte, in dit geval waarschijnlijk een magnesiumtekort.
In het bonsaiboek van Werner Busch staat hierover vermeld dat de magnesiumbehoefte bij naaldbomen groter is dan die van loofbomen.
Ik geef naaldbomen af en toe wat bitterzout om een evt. magnesiuntekort op te vangen. Lukt altijd wel vrij redelijk.
Maar het is natuurlijk nou ook de tijd van het jaar dat je wat bruine naalden kunt verwachten maar het moeten niet echt grote aantallen zijn natuurlijk.
Op de verpakking van de Pokon bonsaimest lees ik niets over sporenelementen of magnesiumoxyde dus of dat erin zit??
Dus indien niet aanwezig dan ook niet geschikt voor naaldbomen.
Ik denk eigenlijk dat de Pokon mest meer geschikt is voor de bonsaiboompjes voor binnen, Carmona, Ficus e.d.