Eelco schreef : De boom had niet veel wortels aan de oppervlakte, maar wel 1 hele dikke die recht naar beneden ging. Omdat ik die door moest knippen was ik bang dat het kleine wortelgestel zoveel bladeren niet zou kunnen onderhouden (zie foto 1), dus heb ik ongeveer 25 tot 30 % van de bladeren verwijderd (overige foto's). Zou dit voldoende zijn?
Inmiddels heb ik de boom ook vastgezet in de pot (emmer met gaatjes...) met een stuk draad.
Verder nog suggesties over hoe ik de grootste kans heb dit bizarre boompje in leven te houden?
die dikke wortel is de penwortel en dient enkel om de boom te verankeren in de grond. Bij bonsai zetten we de boom vast in de pot met draad, dus is de penwortel overbodig. Dus goed dat je die verwijderd hebt. Zoals gezegd dient de penwortel als verankering en voedt de boom verder niet, dan doen de haarwortels, dus je zorgen over het in balans brengen van het loof was onterecht.
Zeker NIET meer bladeren gaan snoeien nu, hij heeft ze nodig voor zn herstel.
Nu verder met rust laten, goed bewateren en wachten.
volgend jaar (lente) zou ik wel proberen om het loof dichter bij de stam te krijgen door in het najaar/winter flink terug te snoeien.