bij deze dan ook een aantal zaden besteld voor de "lange termijn projecten"
vind deze enkele van men favoriete soorten..welke in mijn ogen dus knappe bonsai kunnen worden..
Larix kaempferi (vind ik zeer knap als Yose-ue of Moyogi)
Picea jezoensis ( knap in verschillende stijlen)
Pinus mugo mughus (knap in verschillende stijlen)
ga deze binnenshuis in een zaaibed steken met een plastik over, op een plaats in onze keuken, daar is een raam ter breedte van de hele keuken, dus meer dan licht en zon genoeg. heb daar vorig jaar al eens zaailingen van andere plantjes gezaaid en die zijn voor 95% uitgekomen. dus heb er wel vertrouwen in.
afhankelijk van wanneer ze dan zullen kiemen en hoe zeer ze groeien zal ik ze daarna een ander plaatsje geven en indien ze tegen de winter nog te klein zijn zal ik ze tot het voorjaar op een winterplaats zetten binnenshuis in ons "waskot".. daar komt ook voldoende licht en door de brievenbusgleuf die niet dichtgemaakt is komt er daar voldoende kou binnen zonder echt te vriezen..
daar ga ik ook men boompjes zetten moest het buiten echt te erg vriezen.. om deze manier hebben ze toch hun winterslaap zonder het risico kapot te vriezen..
als ze tegen dan reeds sterk genoeg zijn zou ik ze echter al voor de winter in de vaste grond zetten en enkele jaren goed laten doorgroeien en vanaf het begin in verschillende stijen beginnen vormen en goeie nebari kweken..
zoals je al zei Youri, ga ik inmiddels wel wat ander materiaal aanschaffen om me in de tussentijd bezig te houden.. zo ga ik binnen 2 weken deelnemen aan een Azalea workshop hier in de buurt.
voorlopig is er wel het budget niet om duurder materiaal aan te schaffen omdat ik trouw in September, maar daarna zal ik zeker eens langsgaan bij Ginkgo bonsai te Laarne en kijken om daar volgend jaar meer workshops te volgen bij Danny Use