Onderwerp:

bonsai opkweken in split. 4 maanden 3 weken geleden #97174

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 416
  • Ontvangen bedankjes 172
Hallo allemaal,

Een aantal maanden terug was in een ander draadje de vraag of een boom uit een kweekpot met grind cq split gehaald moest worden.
Er waren voor- en tegenstanders van dit punt.

Ik was zelf een aantal maanden daarvoor, ik meen in november 2023, net gestart met een aantal soorten bomen in plastic kratjes met split op te kweken.
Dit waren bomen die ik al een aantal jaren in opkweek had, dus met een aardig wortelgestel.
Het betrof Ulmus Parvifolia (Chinese Ulm), Acer Buergerianum (Bergesdoorn) Ginkgo Biloba, Olijf en een aantal Juniperussen.

Hier zijn mijn ervaringen:

- De Ulmus +- 9 jaar oud, werd in pure split +- 15 cm, gezet en was een succes. Binnen korte tijd veel uitlopers. (zie foto)

- 5 Acer B. +- 9 jaar oud, ook in pure split +- 10 cm met een toplaag van +- 5 cm tuingrond met grof zand 50-50. Ook
een succes en veel uitlopers. (zie foto)

- Ginkgo B. zelfde verhaal als de Acers.

- De Olijf, +- 15 jaar oud, zelfde verhaal als de Ulmus.

- 6 Juniperussen, 5 jongere en 1 oude van enkele tientallen jaren oud. De 5 jongere hebben het niet overleefd in pure
split. Toen die 5 jongere J. steeds minder werden, besloot ik de oude over te poten met een andere grond/substraat-
samenstelling. Op de bodem +- 15 cm split, daar het wortelgestel op gezet en aangevuld met een laag harde akadama
van 5 cm en daarbovenop nog een laag split van 5 cm. Hij doet het tot nu toe goed en groeit goed met veel nieuwe
uitlopers.
Juniperus hoeft niet zoveel vocht te hebben en dat was mijn fout door het in pure split te plaatsen die te veel vocht
vasthield. Een leermoment dus.

Als voorlopige conclusie kan ik zeggen dat split alleen maar geschikt is voor het opkweken van boomsoorten die wel
wat vocht kunnen gebruiken.

Het kweken/laten opgroeien in split is dus heel goed mogelijk maar wel afhankelijk van het soort boom, maar ik kan wel zeggen dat ik na 6 maanden een heel positieve ervaring heb.

Bonsaigroet, Joop


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai opkweken in split. 4 maanden 3 weken geleden #97183

  • stef wal
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
split is volgens mij een verzameling van kleine steentjes. Als je pure split gebruikt, hoe kan er dan een overdaad aan water bestaan? Ik begrijp het niet. Kan iemand me uitleggen hoe split te veel water vast houdt? Ikzelf maak gebruik van lavasteen, perliet, grind en compost of houtschors. Het organische deel en perliet zorgt vooral voor veel water in de pot.

groetjes,
stef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai opkweken in split. 4 maanden 3 weken geleden #97185

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 416
  • Ontvangen bedankjes 172
Hallo Stef,

Ik begrijp de vraag.
Waarom ik dit draadje schreef, is ook omdat er al eerder over werd gediscussieerd en de meningen verdeeld waren.
Ik zal het proberen uit te leggen.

Op bijgevoegde foto kun je zien dat het inderdaad allemaal kleine steentjes zijn.
In bv een pot, bak of emmer, (met drainagegaten) die helemaal gevuld is, liggen al die steentjes met hun breukvlakken tegen elkaar.
Maar er is wel altijd wat ruimte tussen de steentjes.
Als er dan water in wordt gedaan, krijg je een cohesie van water tussen die steentjes onderling.
Het water blijft er dus tussen plakken.

Het merendeel van het water stroomt dus wel naar beneden de pot, bak of emmer uit, maar er blijft dus nog genoeg water over om de boom van water te voorzien of bv meststoffen vast te houden.

Je kunt het misschien vergelijken (in een andere verhouding) met een emmer (met drainagegaten) met zand.
Als je daar water in doet, zal een flink deel van het water erdoor heen lopen maar het zand zal wel heel lang nat blijven door de vele raakvlakken en fijne structuur. Er zal ook meer water in bijven zitten.

Grof grind met dezelfde behandeling zal heel weinig water vasthouden, omdat het weinig raakvlakken heeft.

Het voordeel van dit split is dat de structuur toch voldoende open is om de wortels van zuurstof te kunnen voorzien, veel meer dan in een substraat met een gesloten structuur. De wortels kunnen toch hun weg langs de steentjes zoeken.

Het voordeel van split: het is niet duur en kan levenslang worden gebruikt nadat het eventueel gezeefd word.
Bij het gebruik van een bepaald substraat zijn er altijd voor- en tegenstanders.
Misschien moet iemand er eerst ervaring mee hebben opgedaan eer hij/zij een oordeel velt.
En ik heb er geen voor- of nadeel bij als iemand liever een ander substraat gebruikt.

Bonsaigroet, Joop


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hank, stef wal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai opkweken in split. 4 maanden 3 weken geleden #97189

  • stef wal
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
bedankt voor je antwoord, dat was een eigenschap van split die ik nog niet kende. We leren alle dagen bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts