Hallo allemaal,
Een aantal maanden terug was in een ander draadje de vraag of een boom uit een kweekpot met grind cq split gehaald moest worden.
Er waren voor- en tegenstanders van dit punt.
Ik was zelf een aantal maanden daarvoor, ik meen in november 2023, net gestart met een aantal soorten bomen in plastic kratjes met split op te kweken.
Dit waren bomen die ik al een aantal jaren in opkweek had, dus met een aardig wortelgestel.
Het betrof Ulmus Parvifolia (Chinese Ulm), Acer Buergerianum (Bergesdoorn) Ginkgo Biloba, Olijf en een aantal Juniperussen.
Hier zijn mijn ervaringen:
- De Ulmus +- 9 jaar oud, werd in pure split +- 15 cm, gezet en was een succes. Binnen korte tijd veel uitlopers. (zie foto)
- 5 Acer B. +- 9 jaar oud, ook in pure split +- 10 cm met een toplaag van +- 5 cm tuingrond met grof zand 50-50. Ook
een succes en veel uitlopers. (zie foto)
- Ginkgo B. zelfde verhaal als de Acers.
- De Olijf, +- 15 jaar oud, zelfde verhaal als de Ulmus.
- 6 Juniperussen, 5 jongere en 1 oude van enkele tientallen jaren oud. De 5 jongere hebben het niet overleefd in pure
split. Toen die 5 jongere J. steeds minder werden, besloot ik de oude over te poten met een andere grond/substraat-
samenstelling. Op de bodem +- 15 cm split, daar het wortelgestel op gezet en aangevuld met een laag harde akadama
van 5 cm en daarbovenop nog een laag split van 5 cm. Hij doet het tot nu toe goed en groeit goed met veel nieuwe
uitlopers.
Juniperus hoeft niet zoveel vocht te hebben en dat was mijn fout door het in pure split te plaatsen die te veel vocht
vasthield. Een leermoment dus.
Als voorlopige conclusie kan ik zeggen dat split alleen maar geschikt is voor het opkweken van boomsoorten die wel
wat vocht kunnen gebruiken.
Het kweken/laten opgroeien in split is dus heel goed mogelijk maar wel afhankelijk van het soort boom, maar ik kan wel zeggen dat ik na 6 maanden een heel positieve ervaring heb.
Bonsaigroet, Joop