Dag mensen,
Ik heb een aantal zaden ( pinus thunbergii, ginkgo) die uit zijn gekomen inmiddels. Ik wilde deze zaailingen als een zo klein mogelijke mame model gaan houden. Ik kan alleen nergens een set van stappen en instructies die ik hiervoor moet doorlopen.
Heeft iemand misschien een link voor me of kan iemand me vertellen wat ik vooral wel en vooral niet moet doen?
Mijn plan is om de pen wortel bij de beide soorten te verwijderen en ze daarna direct in een ondiep potje van 3-4 cm te plaatsen.
Ik las dat dit een bekende techniek was omdat de internodes kort zouden worden/ blijven en de boom sneller een oude look zou krijgen.
Ik weet ook van dat men eerst de boom hoog en dus ook een dikkere stam kweekt maar ik hoorde over deze techniek en het intrigeerde mij erg, ook omdat ik weinig ruimte heb en niet echt de mogelijkheid heb om een aantal bomen in grotere potten lang en dik te laten worden, dus lijkt ook een voor mij praktische benadering.
Zijn deze handelingen dan op zich al genoeg of moet de top van elk misschien ook genipt of iets mee gebeuren, om hoger worden te voorkomen. Daar zit ik nog wel mee
Vooral dit laatste vraag ik me af of dat misschien ook een stap is die men dan doet.
Hoop dat jullie me hiermee op weg kunnen helpen.
Bedankt en met groet,
Erwin