Is ook een beetje afhankelijk van je eigenkeuze met wat je wilt gebruiken.
Heb zelf ervaring in zaaien in potgrond/zaai en stekgrond/ kokos turf/ vermiculiet/ en onorganish korrel substraat. Maar ze hebben allemaal hun voor en nadelen.
Ik zaai b.v. altijd mijn pepers voor in Kokos, maar moet ze na het kiemen al snel overpotten in echte potgrond, vanwege de reden wat je zegt dat er geen voeding in zit. Zelfde geldt voor zaaien in vermiculiet en onorganish korrel substraat. Dan moet je al snel met meststoffen aan de gang.
Potgrond is grof, en als het uitdroogt voor het vaak een plakaat, waardoor de zaden niet uitkomen of boven komen. Dus met potgrond altijd wat ruw zand toevoegen en eventueel de grove delen er uitfilteren.
Zaai en stekgrond bevat wel wat voedingsstoffen, maar over het algemeen moet je die ook snel verpotten als de zaailingen een paar cm groot zijn.
Je kan de bakken gezaaid buiten zetten, en dan lopen ze vanaf in het voorjaar uit. Dit doe ik zelf. Ook geen geneuzel met afharden erna.
Kan ze ook binnen opkweken, en half april met wat mooi weer naar buiten doen. Wel twee weken laten afharden buiten, dus eerst ochtend zon tot een uur of 11, en twee weken later naar hun permanente plek verhuizen.