Bedankt voor de antwoorden.
Ik ga hen in eerste instantie in de volle grond zetten.
Het lijkt me toch de algemene opinie dat ze hier harder in groeien, en dus sneller verdikken, dan in een trainingsbak.
Ik ga ze wel op een plankje oid zetten om een gespreide wortelvoet te krijgen.
En dan bv elke 2 jaar uitgraven om aan de wortels te werken.
Dan kan ik er altijd nog voor kiezen om hen naar een trainingsbak te verhuizen.
Men zet ook wel eens boompjes in een vijvermandje, zodat je een soort 'hybride-oplossing' krijgt. Ze staan wel in een pot in goed substraat, maar daardat de wortels buiten het mandje kunnen groeien, hebben ze wel hetzelfde voordeel als in de volle grond. En ze kunnen gemakkelijk uit de grond gehaald worden als het nodig is (als ze bv in de weg staan).
Heeft iemand hier ervaring mee? Zou dit een meerwaarde zijn in mijn geval?
Dan zijn er 2 methoden om de stammen te laten dikken:
1) grow and cut: de boompjes vrij laten groeien tot de gewenste dikte bijna bereikt is en dan inkorten en een nieuwe leader laten groeien.
2) cut and grow and cut: de groeipunt verwijderen en de zijtakken vrij laten groeien. Elk jaar de zijtakken verwijderen en nieuwe zijtakken laten groeien.
De eerste methode zorgt voor tapsheid door de naar boven kleiner wordende stamsegmenten en het verdikken gaat sneller.
De tweede methode zorgt voor tapsheid door de zijtakken (lijkt me natuurlijker) en laat kleinere snoeiwonden achter.
@Trick_Styler Ik denk dat dit de methode is die jij bedoelt?
Ik heb 2 boompjes, dus denk dat ik beide ge proberen.
@Diluca Ik heb hen midden in een hittegolf uitgegraven. Ik kon hen inderdaad gewoon thuis in de grond steken, maar ik wil graag binnenkort de wortels spreiden. Dan had ik hen dus ook weer uit de grond moeten halen.
En ondertussen hebben ze mooi in een potje op mijn terrastafel staan blinken
.